להמשיך בסנקציות על איראן. השר יעלון
להמשיך בסנקציות על איראן. השר יעלוןהסתדרות המעו"ף

שר הביטחון משה יעלון (הליכוד ביתנו) ניתח היום (חמישי) את הזירה הביטחונית מדינית בוועידת הסתדרות המעו"ף ה-16 שהתקיימה בתיאטרון הקאמרי בתל אביב.

יעלון התייחס למשטר האיראני ולתוכנית הגרעין, והזכיר כי מדובר ב"משטר מסוכן לעולם ולכן בשום פנים ואופן אסור שיהיה לו נשק לא קונבנציונלי, במקרה הזה גרעין צבאי.

"אני חושב שאנחנו מנהלים מדיניות נבונה שאומרת קודם כל, בדרך זו או אחרת, אסור שיהיה לו גרעין צבאי, עדיף כמובן שהוא יתפרק מנשקו כתוצאה מלחץ מדיני כלכלי, אולי פנימי אבל הוא צריך לראות לנגד עיניו את מחיר הנשק הגרעיני וצריכה לעמוד מונפת אופציה צבאית אמינה".

לדברי יעלון, המדיניות של ישראל והלחץ הבינלאומי גרמו למנהיג איראן חסן רוחאני להסכים לשיחות עם המערב. "גם במצב הזה אנחנו אומרים דיר באלאק, אל תתפתו מנהיגי המערב למתקפת הנועם, כי המשימה של רוחאני שכנראה חמנאי איפשר לו להיבחר, לשנות את המדיניות, כדי לדבר עם המערב.

שר הביטחון הסביר את החשיבות בהשארת הסקנציות על איראן כל עוד היא ממשיכה בתוכנית הגרעין. "זה בדיוק מה שהם רוצים, הקלה בסנקציות לפני שהם הפסיקו את פרויקט הגרעין. כשאף אחד לא אומר את הדברים בצורה נכונה אנחנו נאלצים להגיד את זה. שלא יקרה שנאיביות או משאלות לב ישפיעו על מדיניות כשההזדמנות היא לפנינו, אפשר להביא לזה שפרויקט הגרעין הצבאי האיראני למעשה ייפסק, כתוצאה מזה שהמשטר יבין שהוא עומד בפני הדילמה שבין פצצה לבין הישרדות, כתוצאה מהמצוקה הכלכלית".

בהתייחסו למדינות סביב ישראל, סוריה, מצרים ולבנון, אמר יעלון כי "לפני חודשיים בא גורם ג'יהאד עולמי ויורה על חזבאללה וגם מחליט לירות עלינו 4 רקטות, למה? כי הוא רוצה לגרור אותנו לתקוף את חזבאללה. אבל יכול לבוא חיזבאללה ולהתנער מאחריות לרקטות. אם אתה לא נוהג בגוונים ומסתכל על זה שחור או לבן אתה עלול להגיע לטעויות שבהן אתה תיגרר לכל הכאוס הזה".  

יעלון התייחס לזירה הפלסטינית ומתח ביקורת על מדיניות המערב. "הרעיון המערבי להביא את מה שהצליח באירופה, דמוקרטיה למזרח תיכון, זה באמת לא רלוונטי. זה נובע מבורות מאי הכרת המזרח התיכון נובע במידה רבה מנאיביות, נטייה אחר משאלות הלב, אפילו מתוך רצון טוב אנחנו נביא לכם רעיון טוב, יש בזה פטרוניזם.

"אני אומר את כל זה משום שהכישלון הבא כבר רשום על דפי ההיסטוריה אם המערב לא יתעשת", הזהיר יעלון, "קוראים לו דמוקרטיזיציה על ידי בחירות. מי חושב שדמוקרטיה אפשר להנחיל רק על ידי בחירות פשוט טועה".