אמנון כהן
אמנון כהןצילום: פלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, תדון מחר (שני) במסקנות מבקר המדינה לפיהן המינהל האזרחי התרשל בתפקידו והביא להפסד של מאות מיליוני ש"ח לקופת המדינה.

על-פי דו"ח מבקר המדינה הממונה על הרכוש הממשלתי ביהודה ושומרון לא גובה כבר 13 שנה דמי שכירות מהפלשתינאים המתגוררים ב-4,500 נכסים (קרקעות ובתים) השייכים למדינה. כמו-כן לא גובה הממונה דמי חכירה מהישראלים המתגוררים ב-87 ישובים שהקימה החטיבה להתיישבות של הסוכנות היהודית, מתחנות דלק, מאדמות חקלאיות וממחנות צה"ל.

הנזק הכולל, כפי שהממונה עצמו מעריך, מסתכם במאות-מיליוני ש"ח. לדבריו, הסיבה לאי-הגבייה היא מחסור בכוח אדם.

יו"ר הועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אומר כי ""שוב הוכח שהמדינה במקום לגבות מהחייבים – מקצצת לחלשים. מדובר בדו"ח חמור. הועדה תעמוד על כך שאם הבעיה היא מחסור בכח אדם, היא תוודא שיוקצה כח האדם הנדרש, שמימונו יחזיר את עצמו לקופת המדינה והאזור עשרות מונים".

אזור יהודה והשומרון משתרע על כ-5.6 מיליון דונם. שטח  C מהווה כ-60% משטח זה (כ-3.4 מיליון דונם), מהם כ-1.4 מיליון דונם בבעלות פרטית (כולל רכוש נטוש, כ"אדמות נפקדים").

המבקר מצא כי המינהל האזרחי גם מתרשל בשיקום מחצבות נטושות, בניגוד להסכמים עליהם חתמו מפעילי המחצבות.

לדברי המבקר, מדובר ב"ניהול כושל של אדמות מדינה ואדמות נטושות באזור יהודה ושומרון. המצב הקיים נוגד את הוראות הדין, גורם להפסד של מאות מיליוני ש"ח לקופת האזור, ויוצר אפליה בין מתיישבים ובעלי עסקים אלו לבין תושבי האזור האחרים ובינם לבין תושבי ישראל...משמעות הדברים היא הזנחה מתמשכת, היעדר אכיפה והפסדים כספיים בהיקף של מאות מיליוני ש"ח לקופת האזור".

בדיון ישתתפו נציגי משרד מבקר המדינה, משרד הביטחון וצה"ל, ההסתדרות הציונית העולמית, רשות מקרקעי ישראל, משרד האוצר, משרד המשפטים, משרד הבינוי והשיכון, משרד החקלאות ופיתוח הכפר, משרד ראש הממשלה.