גרר גרירה רכב
גרר גרירה רכבצילום: פלאש 90

תרגיל עוקץ מתוחכם: פיתה צעירים לרכוש רכבים בהוצאה לפועל, ביצע מספר עסקאות רווחיות - ונעלם עם 640 אלף  ₪.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם עו"ד חוה קליין, שייצגה בבית משפט השלום בתל אביב שלושה צעירים שנפלו קורבן לנוכל שפיתה אותם להשקיע כספים לרכישת כלי רכב מההוצאה לפועל, ומכירתם ברווח.

עו"ד קליין מספרת כי הפרשה כולה החלה כאשר בחורים צעירים חיפשו מקורות השקעה לכספים אותם חסכו. הצעירים פגשו אדם שהציג עצמו כבעל קשרים בכינוסי נכסים הוא יוכל לרכוש בכספם כלי רכב במחיר מוזל. את כלי הרכב יוכלו למכור במחיר גבוה הרבה יותר ואת הפער שבין הרכישה למכירה יחלקו ביניהם.

קליין מציינת בדבריה כי העסקה נראית הייתה כעסקה כשרה לכל דבר, וחיזוק לתחושה זו קיבלו הצעירים כאשר ניסו את אותו אדם והעבירו לו סכומי כסף לרכישות ראשונות והוא אכן עמד בדיבורו והחזיר להם בתוך כשבועיים חמישים עד מאה אחוזי רווח, ובכך רכש את אמונם.

את הרכישות ביצע תוך שהוא מציג אסמכתאות לביצוע העסקאות, חותם על שטרי חוב מול הצעירים על הכספים שנמסרו לו. עובדות אלה חיזקו את התחושה שאכן מדובר באדם אמין.

בשלב מסוים רכש אותו אדם למעלה מעשרה כלי רכב שונים מכספם של הצעירים, אך אז, כאשר יותר מ-640 אלף ₪ הועברו לרשותו, נעלם מעל פני השטח והותיר את השלושה בחובות כבדים.

עו"ד קליין מספרת כי על מנת לאתר אותו הפעילה חוקר פרטי שהתחקה אחריו ואחרי שינוי כתובותיו בניסיון להיעלם מנושיו הרבים. עם זאת עלה בידי החוקר לאתר אותו ולמסור לו את כתב התביעה לאחר מאמצים רבים וכך גם כתבי טענות מבית המשפט.

בתום הליך משפטי שלא בפניו הכריע בית המשפט וחייב אותו בתשלום הסכום כולו, וכעת מנוהל אחריו מרדף על מנת ליישם את החלטת בית המשפט.

כלקח מהפרשה כולה מציעה עו"ד קליין להבדיל בין עסקה כשרה לעסקה שיוכח כי אכן ניתן ליישם אותה. קליין ממליצה להפנים כי שטר חוב גם אם הוא כשר לחלוטין אין בו כדי להוכיח את יכולתו של מקבל הכספים לעמוד בתשלומים ולמעשה אינו שווה יותר מהנייר שעליו הוא כתוב.

על מנת למנוע מקרים מסוג זה על מוסר הכספים לוודא על ידי נציג מטעמו ומבלי להסתמך כלל על הבטחותיו והצהרותיו של מקבל הכספים, שאכן יש למקבל ביטחונות שבהן ניתן יהיה לממש את העסקה. "הבעיה היא בביטחונות. אל תתפתו לשטרי חוב ולמושגים שאתם לא בקיאים במהות שלהם כמו מתי שטר חוב בר ביצוע ומתי לא. תתייעצו. תבדקו אם יש ביטחונות לכסף שלכם ואל תתפתו למה שאומר לכם הצד השני שהוא בעל אינטרס".