גילה פינקלשטיין
גילה פינקלשטייןצילום: פלאש 90

ממשלת ישראל אישרה הבוקר את מינויה של הד"ר קרנית פלוג לנגידת בנק ישראל.

לאור ההצבעה והאישור פה אחד שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם חברת ועדת טירקל, חברת הכנסת לשעבר גילה פינקלשטיין, שהתייחסה גם למועמדותה של פלוג וגם להליך האישור כולו.

בראשית הדברים נשאלה פינקלשטיין כיצד ניתן לפעול ולעבוד לאחר סאגה בלתי מכובדת שכזו. לדבריה אמנם זה "לא נעים, אבל כאשר אוהבים את המדינה ואת העם עושים את זה". הוכחה לאהבתה של הגברת פלוג את המדינה והעם מוצאת פינקלשטיין בכך שעל אף שבמשך ארבעה חודשים עקבה אחר ההתלבטויות של ראשי המדינה ועל אף התחושה שעושים הכול כדי שלא למנות אותה לא עזבה את בנק ישראל, נותרה בתפקידה ושתקה, וכאשר נשאלה אם תקבל את התפקיד במידה והוא יוצע לה אמרה שתדון בכך בכובד ראש. "זה מלמד על אישיותה", אומרת פינקלשטיין המגדירה את תהליך בחירתה של פלוג כ"תהליך מזעזע", אך עם זאת היא קובעת כי מדובר ב"נגידה אצילית, רצינית וצנועה".

פינקלשטיין מספרת כי נתניהו עצמו הסביר כי ארבעת החודשים האחרונים בהם ראה את התנהלותה המיוחדת של פלוג הוכיחו לו שהיא ראויה לתפקיד.

לדבריה הוסיפה פינקלשטיין וציינה כי פלוג מוערכת מאוד בקרב כלכלנים ואנשי קרן המטבע, "אמנם לא ברמה של פרנקל, אבל גם לה יש הערכה רבה". בדבריה הזכירה פינקלשטיין כי פלוג עברה את בחינת ועדת טירקל כבר לפני כשלוש שנים כאשר מונתה למשנה לנגיד בנק ישראל. "פישר ראה בה כממשיכה שלו. הוא שיבח אותה ואת היכולות שלה, התפעל מהמומחיות וכושר הניתוח שלה".

פינקלשטיין משוכנעת שפלוג תדע להמשיך ולנהל את בנק ישראל ולא תאכזב על אף המורכבות הכלכלית שבה נמצאת מדינת ישראל, על אף המיסוי הצפוי להיות מוטל בתקופה הקרובה ועל אף העובדה ששר האוצר וראש הממשלה אינם מאותה מפלגה, עובדה המייצרת מתיחויות ומצריכה גורם בעל משקל כמאזן בין השניים.

על תהליך בדיקת ועדת טירקל מספרת פינקלשטיין כי המרואיינים נשאלו אודות עברם המקצועי והאישי ולאחר מכן שמעו המועמדים מחברי הוועדה על מכתבים אנונימיים שנשלחו אליה ובהם טענות כאלה ואחרות שעימן היה צורך להתמודד. לדברי פינקלשטיין לא היו מקרים של בכירים שהיו מועמדים לתפקיד מבלי שיהיה מי שיגיש תלונות כאלה ואחרות. במקרה פלוג הייתה תלונה על שיפוץ שביצעה בביתה, תלונה שעלה בידה לבטל תוך שציינה והוכיחה שקיבלה אישור על כל מהלך. תלונה נוספת התמקדה בהיות בעלה ראש החוג לכלכלה באוניברסיטה העברית ועם זאת נבחר לייעץ למחלקת המחקר של בנק ישראל על אף היות הד"ר פלוג בכירה בבנק. גם מקרה זה נדחה על ידי הוועדה. פינקלשטיין מציינת כי כבר לפני שלוש שנים נדחה מקרה זה כאשר התמודדה על משרת המשנה לנגיד.

"אינטרסנטים מתחברים לנושא ומקלקלים לנו כמדינה", אומרת פינקלשטיין המספרת כי בכירים טובים ומוכשרים אינם רוצים כלל להתמודד על משרות בכירות ומובילות על מנת למנוע נבירה בעברם ובקורות חייהם כפי שהיה במקרה של יעקב פרנקל. "נמאס להם מההשמצות ומהבחישה הבלתי נלאית".

באשר לפרשת פרנקל מציינת פינקלשטיין כי מדובר באי דיווח על רקע תום לב. מדובר היה במקרה שאירע לפני שבע שנים והסתיים ללא עברה כלשהי, וכשטופס ההתמודדות הגיע לביתו של פרנקל בארה"ב הוא מילא אותו במהירות והשיב אותו לשולחים מבלי שנתן את דעתו על אותה פרשה ישנה, פרשה שעורכת דינו הבהירה לו כי הסתיימה ואין עוד מקום לקחת אותה בחשבון.

פינקלשטיין נשאלה אם יש צורך לתקן את הליך הבחירה של בכירים ואמרה כי לטעמה יתכן ויש להציב רף מסוים של "מינימום מוסרי", כהגדרתה, שניתן יהיה להתלונן רק על מי שעבר אותו. בין השאר היא מציינת הרשעה פלילית, חקירה בהווה, עבירה שקשורה לתחום התפקיד, דיווח כוזב במסמכי תאגיד וכיו"ב, אך להותיר את העברות הקטנות מחוץ ליכולת של כל בעל אינטרס להתלונן ולסכל בכך מינויים של מוכשרים וטובים לתפקיד. "כך ייקטע מחול השדים ויחזור אמון הציבור".