מעבר חציה. אילוסטרציה
מעבר חציה. אילוסטרציהפלאש 90
כ-60% מהולכי הרגל שנפגעו כשחצו את הכביש, נפגעו במקום שאמור להיות הבטוח עבור הולכי הרגל שחוצים – מעבר החצייה. כך עולה מדו"ח מיוחד שמפרסמת היום (שני) עמותת "אור ירוק" לרגל יום הבטיחות הלאומי.
 
שמואל אבואב, מנכ"ל העמותה "במקרים רבים פסי האטה יכולים לעשות את ההבדל בין חיים ומוות. לו המדינה תבנה יותר פסי האטה במעברי חציה מסוכנים, נוכל להציל חיים".
 
מנתוני הדו"ח עולה כי בעשור האחרון נפגעו 32,273 הולכי רגל ו-1,345 בני אדם נהרגו (2003-2013). מתחילת שנת 2013 נהרגו 67 הולכי רגל, כאשר 49 מהם נהרגו בערים ו-18 נהרגו בכבישים בינעירוניים.
 
מנתוני הדו"ח עולה כי אחד מכל ארבעה (25%) הולכי רגל שנפגעו, נפגע כשחצה את הכביש שלא במעבר חציה. אחד מכל חמישה (21%) הולכי רגל שנהרגו, נפגע כאשר חצה את הכביש במעבר חציה ו-47% מההרוגים, נהרגו כאשר חצו את הכביש שלא במעבר חציה.
 
הסיבה המרכזית להיפגעותם הגבוהה של הולכי הרגל היא אי מתן זכות קדימה מצידם של נהגי כלי הרכב. שלוש מתוך ארבע תאונות (75%) שבהן נפגע הולך הרגל התרחשו בגלל שנהגי כלי הרכב לא נתנו זכות קדימה להולכי הרגל.
 
ב-48% מהתאונות הקטלניות שבהן נהרג הולך רגל, נהג הרכב לא נתן זכות קדימה ולמעשה היה אשם במותו. הולך הרגל היה אשם ב-28% ממקרי המוות בתאונות קטלניות. 
בסך הכול נהגי כלי הרכב היו אשמים ב-63% מסך התאונות שבהן נפגע הולך רגל, כאשר הולך הרגל היה אשם ב-13% מהתאונות. 
 
מתצפית שנערכה על ידי חברת גיאוקרטוגרפיה עולה כי 17% מהולכי הרגל שנצפו עברו באור אדום, כאשר 26% מהם היו צעירים בגילאי 13-18. לשם השוואה רק 7% מהאנשים שעברו באדום היו קשישים.
 
עוד עולה מהתצפית כי רוב הילדים (כ-60%) בני 9-12, לא אחזו ביד מבוגר כאשר חצו את הכביש ואילו 30% מהילדים בגילאי 5-8 לא אחזו ביד מבוגר כאשר חצו את הכביש.
 
על פי החוק נהג מחויב להאט את מהירות הנסיעה ובמידת הצורך אף לעצור את רכבו, בכל מקרה שבו צפויה סכנה לעוברי דרך או לרכוש. העונש בגין אי מתן זכות קדימה להולכי רגל הוא קנס בסך 500 שקלים, הזמנה לבית משפט ועד 10 נקודות .