עליזה לביא
עליזה לביאצילום: פלאש 90

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה היום (שני) דיון על החלת חוק עבודת נשים ביו"ש.

בישיבה עלתה ההצעה להחיל את החוק על כל יחסי העבודה המתקיימים בישראל, בתוך הקו הירוק ומחוצה לו, ולמנוע בכך מצב בו מופרות זכויותיהן של נשים.

כזכור, הממשלה התנגדה עד כה להצעת החוק וזאת בשל החשש מפני החלת חקיקה ישראלית באזור יו"ש, שעשויות להיות לה השלכות במישור הבינלאומי.

הממשלה ביקשה לפתור את הסוגיה בעזרת צו אלוף המורה להחיל  זכויות וחובות ביחסי העבודה ביו"ש. אולם צו האלוף מפנה את מי שרואה עצמה נפגעת, במקום לבית הדין לעבודה, לבית הדין לעניינים מקומיים.

"מה עשיתם בשנים האחרונות בעניין חקיקה הנוגעת לנשים ביו"ש?" שאלה יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח"כ ד"ר עליזה לביא את משרד המשפטים בדיון, "מסתבר שהלקונה איננה רק בחוק עבודת נשים. כשאני שואלת אם חוק הטרדת מינית חל ביו"ש,  אף אחד מכל המומחים סביב השולחן  לא יודע לתת לי תשובה ברורה. מה בדבר הממונות על הטרדה מינית במקומות עבודה ויועצות למעמד האישה? האם תושבי יו"ש צריכים דוקטורט במשפטים כדי להבין מה הזכויות המגיעות להם? יותר מידי קצוות נשארים פתוחים, מה שמוביל לניסיונות להסדיר זאת בחקיקה. על מנת למנוע מהכנסת את הצורך בחקיקה, חובה על כל הגורמים המופקדים על צו האלוף לדאוג לכך שהנשים ביו"ש יקבלו אותן זכויות בדיוק כמו כל אישה אחרת".

ח"כ אורית סטרוק, יוזמת הצעת החוק, אמרה כי "צו האלוף שהוצא כביכול כתחליף לחוק פוגע בנשים כי הוא יוצר סמכות מקבילה, ומאפשר למעסיק לתבוע בבית משפט מקומי, בעוד על פי החוק נושאים אלו יידונו רק בית הדין לעבודה. בכל מקרה של סמכות מקבילה הצד החלש נפגע, במקרה שלנו זו האישה. יצרו מצב שגורע מזכויותיהן יותר מאשר לפני צו האלוף. ח"כ גילה גמליאל סיפרה לי שרק לפני 3 שנים הממשלה חוקקה חוק ישראלי ביו"ש בעניין חוק חיילים משוחררים, והשמיים לא נפלו וישראל לא הובאה לבית הדין הבינלאומי בהאג. לא המצאנו את הגלגל. ביו"ש חיים 400,000 איש. הנינים שלנו כבר הולכים לצבא, מכוח חוק ולא מכוח צו. גם מסים אנו משלמים מכוח חוק ולא צו. אבל הבת שלי מופלה לרעה. הדברים של משרד המשפטים מבישים, אתם לא יכולים להמשיך למכור לנו את הלוקשים שלכם. יש לכם אג'נדה כל כך שמאלנית שהיא מבישה".

ח"כ שולי מועלם רפאלי תקפה וטענה, כי "יש בדיון הזה המון צביעות. חלק מארגוני הנשים אומרים שלא קיבלו תלונות מנשים ביו"ש בשעה שאצל ורד סוויד מהרשות למעמד האישה יש מאות תלונות. אם היו מדברים על אזור אחר, כולנו היינו עומדות על הרגליים האחוריות. תאמרו כמו ח"כ מירב מיכאלי – 'אני חותמת על החוק כי יש בו אמת".

עו"ד איה דביר ממשרד המשפטים טענה, כי "במגבלות הזמנים שהיו לנו לא היה לנו זמן ללבן את כל הסוגיות. התעוררו שאלות מהותית שיש צורך להכריע בה ונקבע דיון אצל שתי המשניות ליועמ"ש. השאלה היא איפה להציב את בית הדין לעבודה, בתוך תחומי ההתיישבות ואז ישלחו שופטים ונציגי ציבור לשם, או שנכון להסמיך את בתי הדין בתוך הקו הירוק, לדון בדיני עבודה באיו"ש. העדפנו להשאיר את המצב על כנו ולא לחולל שינוי משפטי. זו שאלה רוחבית שתהיה רלבנטית לכל חוקי העבודה".

רס"ן יותם הר מהפרקליטות הצבאית הדגיש כי "כרגע יש פתרון ביניים לגבי כל קובץ דיני העבודה שנותן מענה מבחינת החלת הנורמות והקניית סמכויות פיקוח, ומתן שתי ערכאות שיפוט לבחירה. העדפנו לתת פתרון ביניים מאשר לא לתת פתרון כלל, ואנחנו בדרך לפתרון כולל".