הרב נריה גוטל
הרב נריה גוטליח"צ

 

ועד ראשי המכללות הציבוריות הכין חוות דעת משפטית לפיה החיוב בבחינה פסיכומטרית כתנאי סף לקבלה ללימודים אקדמיים במכללות אינו חוקי.

לטענת המכללות, המועצה להשכלה גבוהה מאשרת להן בשנים האחרונות לפתוח תוכניות לימודים חדשות רק בתנאי שיקבלו מועמדים שקיבלו ציון סף בפסיכומטרי. לטענתם מדובר בדרישה לא חוקית.

נשיא מכללת אורות ישראל, הרב פרופ' נריה גוטל, קובע בראיון לערוץ 7 כי אכן מבחן הפסיכומטרי נכשל במבחן התוצאה, "לא פעם ולא פעמיים אנחנו יודעים שהפסיכומטרי הוא לא המנבא המוצלח ביותר סביב הנחת היסוד האם התלמיד יסיים את לימודיו בהצלחה. אנחנו מכירים בעלי לקויות למידה, או מתקשים על רקע חברתי או כאלה שלא היו שקועים בלימודים בשל תקופת הנעורים, והם בוגרים מצוינים".

פרופ' גוטל מציע שהסינון ללימודי ההשכלה הגבוהה יהיה בסוף השנה הראשונה, "אחרי שהתלמיד ראשו ורובו בלימודים אז יהיה  אפשר באמת למדוד את מידת ההתאמה שלו, ובסוף השנה הראשונה נוכל לראות אם הוא מתאים או לא".

הוא מצטער על כך שיש כאלה שבגלל מבחן הסף הפסיכומטרי נמנעים מלימודים בתחום מסוים, "לנגד עיני עומד קצין יוצא גבעתי, בחור מוצלח, כריזמטי עם מוטיווציה, שיכל היה להיות מחנך מצוין, הוא אדם ערכי שרצה להיות מורה לחינוך גופני, אבל לא יכולתי לקבל אותו  בגלל דרישת הסף הפסיכומטרי וככה פספסנו מורה טוב".