הנשיא פרס בהר הרצל. ארכיון
הנשיא פרס בהר הרצל. ארכיוןפלאש 90
הטקס הממלכתי לציון 40 שנים למלחמת יום הכיפורים נערך הערב בהשתתפות ראשי המדינה, הנשיא שמעון פרס, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ''ל רא''ל בני גנץ.

"מלחמת יום הכיפורים היא היחידה שבה לערבים היה יתרון כפול", פתח פרס את נאומו בטקס, "יתרון כמותי בנשק ובאדם ויתרון ההפתעה. הערבים הפתיעו. ישראל הופתעה. ישראל לא קראה נכון את האזהרות ולא ערכה את כוחותיה כראוי".

הנשיא פרס קרא ללמוד את מחדלי המלחמה וליישם במערכות הבאות. "סופה של המלחמה הוא שיעור מרתק יותר מתחילתה. וכפי שאין להיתפס לשלווה יתירה, אין לשקוע בפחד היסטרי. אדרבה, יש להדגיש שמהמלחמה הכואבת הזו הפקנו גם ניצחון וגם הישגים מדיניים. בעקבותיה בא השלום עם מצרים. השלום עם ירדן וראשית משא ומתן עם הפלשתינאים", אמר הנשיא.

פרס התייחס לתוכנית הגרעין של איראן והבהיר כי מדובר באיום על העולם כולו. "טוב שאנו משולבים בקואליציה העולמית שקמה והתחייבה לשים לו קץ באמצעים שיתגלו כאפקטיביים. לא היינו אויבים בתולדות העם האיראני, אך לעולם גם לא נהיה קורבנותיו. אם יפעילו כוח נגדנו הם יענו בכוח שאינם מודעים לעוצמתו", הבטיח הנשיא.

פרס פנה בנאומו למשפחות השכולות ממלחמת יום כיפור והבטיח כי אובדן החיים לא היה לשווא. "המחיר הכבד מנשוא של מלחמת יום הכיפורים נפל כרעם מחריד על המשפחות שהיו לשכולות. המשפחות גידלו בנים לתפארת, שלחמו כאריות והביאו ניצחון אדיר. רבים מהם שילמו על כך בחייהם. לכם, בני המשפחות, אני יודע, יום-הכיפורים הוא קו-שבר בחייכם. כל מה שהיה לפניו וכל מה שבא אחריו הם שני עולמות.

"הגעגועים נותרו קורעי לב והזיכרונות ממשיכים לייסר. האהבה להם נוקבת כייאוש אל חלל עמוק – באין מענה ובאין שיכחה ובאין מרגוע. אין לי, ואין לאף אדם, דרך להפיג את כאב הַשְּׁכוֹל. רק זאת אומר לכם: יַקיריכם הצילו בגבורתם את מדינת-ישראל. אין מעלה גדולה מזאת. ואין כבוד גדול מזה שעם יכול לרחוש למשפחותיו. הוא יִיחָתֵם לנצח בגווילי ההוד של אומתנו. לו יהי הניצחון האדיר קורטוב כלשהו של ניחומים", דברי הנשיא.