לא למכירה. קבר דוד
לא למכירה. קבר דודפלאש 90

לקראת ביקורו המתקרב של האפיפיור בישראל מתעורר מחדש החשש למסירתו של אולם הסעודה האחרונה הממוקם מעל קבר דוד לשליטת הותיקן.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם יעקב סביליה, איש 'ועד נאמני דוד' הפועל בימים האחרונים במרץ מול אישי ציבור בכירים על מנת למנוע את המהלך שלדבריו אכן צפוי להתרחש.

בראשית הדברים הבהיר סביליה כי חדר הסעודה האחרונה ממוקם מעל ציון קבר דוד וציין כי באחרונה גם ארכיאולוגים שבחנו את המקום בציוד משוכלל ביותר קבעו כי מדובר בפתחה של מערכת מנהרות המובילה לקבר דוד.

לדברים אלה מוסיף סביליה ומזכיר את דבריו של האר"י ולפיהם מקומה של המצבה הוא המקום הראוי לתפילה, כך שהימצאותה של המצבה במקום הופכת את חדר קבר דוד לראוי לתפילה. עוד ציין כי זהו המצב גם בקבר רשב"י וכך במערת המכפלה.

עוד הוסיף סביליה וציין כי חדר זה הוא המקום שבו הניח דוד את ארון הברית בשובו ממחנה פלשתים. זאת בהסתמך להכרעותיהם של גדולי ישראל במרוצת הדורות.

לדבריו של סביליה משיחות עם שומר המקום עולה כי עד לפני כארבע שנים לא היו מגיעים למקום מבקרים בני דת כזו או אחרת, אך לפני ארבע שנים יצאה קריאה מהוותיקן "לכבוש את הר ציון", כלשונו, ומאז החל גל מבקרים נוצרים לפקוד את המקום ולקיים בו טקסי תפילה דתיים. "מאז אנחנו רואים גלים של נוצרים, צליינים, שמגיעים ונכנסים גם לקבר דוד", הוא מספר ומוסיף כי לפני כשנתיים החלה התעוררות בציבור היהודי שהחל מגיע לפקוד את המקום גם הוא.

סימני דאגה ראשונים נרשמו אצל אנשי הועד לפני כשנה כאשר סגן שר החוץ דאז, דני איילון, דיווח על הסכמות שונות מול הוותיקן. לדברי סביליה עיתונאי איטלקי בכיר ואוהד ישראל דיווח על כוונה "לכבוש את הר ציון",במקביל לכיבוש פלשתיני של הר הבית ובכך להוביל לבינאום ירושלים.

לדבריו שוב ושוב מציינים חברי כנסת שאליהם פנה כי שר הפנים לשעבר, חבר הכנסת אלי ישי, מכיר את ההסכם וחזה בו ואם הוא לא נאבק בפרטי ההסכם הרי שניתן להיות רגועים, כלשונו. נזכיר כי דברים ברוח זו אמר באחרונה ביומן ערוץ 7 גם סגן שר החוץ, חבר הכנסת זאב אלקין.

עוד מוסיף סביליה ומספר כי העיתונאי האיטלקי דיווח על מכתב ששיגר האפיפיור לכמרים בכירים וממנו עולה כי עליהם להתכונן למתנה שיקבלו בקרוב ממדינת ישראל בדמותה של שליטה על חדר הסעודה האחרונה. סביליה מחדד את דבריו ומספר כי האפיפיור הודיע לפני כשבועיים כי לא יגיע לביקור בישראל אלא אם יימסר לידיה של הכנסייה האולם בגלוי ובפומבי. להערכתו בכוונת האפיפיור להפוך את המקום לכנסייה, זאת בעיקר לנוכח האמונה הנוצרית לפיה בהר ציון אמור להתגלות משיחם. מתוקף אמונה זו, הוא מספר, עושים גורמים נוצרים מאמצים משמעותיים ביותר לרכוש כל חלקה באזור זה ולחזק את אחיזתם במקום. "זה נראה כאילו ממשלת ישראל הפקירה את המקום".

בשיחה שקיים באחרונה עם לשכתו של חבר הכנסת ניסים זאב הפועל גם הוא לחשיפת ההסכם, אם ישנו כזה, נמסר לסביליה כי חבר הכנסת זאב דורש בכל דרך את חשיפת ההסכם ולאפשר דיון ציבורי בנושא. עוד הוא מספר כי פנה לסגני השרים דנון וחוטבלי כמו גם לחבר הכנסת פייגלין וטרם נענה.

תגובה קיבל סביליה מסגן שר הדתות, חבר הכנסת הרב אלי בן דהן, ולפיה אין כוונה למסור את קבר דוד לידי הוותיקן. כששאל אם יש כוונה כזו לגבי אולם הסעודה האחרונה נענה בשלילה, אך עד כה לא נענה לשאלה אם יש כוונה לאפשר קיומם של טקסים דתיים במקום.

בעקבות הדברים פנינו לסגן שר החוץ, חבר הכנסת זאב אלקין, ושאלנו אם יש ממש בחששות ובטענות על התניית ביקורו של האפיפיור במסירת האולם לידי הכנסייה. אלקין השיב כי לא ידוע לו על כך.

בעקבות הדברים הפנינו את טענותיו ותהיותיו של סביליה לדוברות משרד החוץ. בתגובה קבע דובר המשרד, יגאל פלמור, כי "אין הסכם על שינוי הסטטוס או הבעלות על האולם הקרוי חדר הסעודה האחרונה".

על הדיווחים סביב התניית ביקור האפיפיור במסירת המקום אומר פלמור כי "לא שמענו על הודעה כזו מטעם האפיפיור ולא ברור מה מקור הדיווחים. האפיפיור לא הציג תנאים לביקורו בארץ, לא בנושא זה ולא בנושא אחר".

באשר למגעים ארוכי השנים מול הכנסייה נשאל פלמור אם מגעים אלה נועדו להוביל להרחבת אחיזתה של הכנסייה בנכסים בישראל. פלמור השיב כי "המשא ומתן בין ישראל לוותיקן נסב על המעמד הכלכלי-משפטי של נכסי הכנסייה הקיימים. לא מדובר על הרחבת הנכסים ולא ברור למה הכוונה בשאלה זו".

על הטקסים הדתיים שמתקיימים במקום אומר פלמור כי "זה זמן רב שטקסים דתיים מתקיימים מדי פעם במקום".

חדר הסעודה האחרונה (צילום: ועד נאמני דוד)