רוכבים ב"סינגל זכריה"
רוכבים ב"סינגל זכריה"צילום: יוסי זמיר

בית שמש שלא הכרתם: העיר שעלתה לכותרות על רקע עימותים בין התושבים כוללת גם צדדים יפים של שיתוף פעולה והתעלות מעל לכל המחלוקות.

קרן קימת לישראל, יחד עם קבוצת רוכבי בית שמש חנכו את שביל האופנים – 'סינגל זכריה' בטקס שלאחריו יצאו הרוכבים לרכיבת שטח בשביל החדש.

מאחורי היוזמה המבורכת עומדים תושבי המקום, חרדים אנגלוסקסים, שרתמו את הקרן הקימת לישראל למיזם. התוצאה: שביל רכיבה יפהיפה ביער ישעי. שביל האופניים 'זכריה' הינו שביל מעגלי באורך של כ 14 ק"מ. רמת הרכיבה בשביל היא 'בינונית', ולכל אורכו מסומן בצבע ירוק.

השביל מתחיל (trailhead) בגבול יער ישעי וכביש 38. בעת החניכה תתקיים במקום גם רכיבת חניכה בתוואי השביל החדש.

לדברי יו"ר קק"ל, אפי שטנצלר, "קק"ל לוקחת חלק בעיצוב תרבות הנופש הפעיל ותרבות הפנאי בישראל, לרבות קידום תרבות רכיבת האופניים. על ידי פיתוח אינטנסיבי ושילוט של דרכי אופניים ביערות ובשטחים הפתוחים, קק"ל נותנת מענה לדרישה ההולכת וגוברת מצד אלפי ישראלים לשבילי רכיבה מקצועיים ובטוחים".

נציין, כי בעשור הראשון של שנות ה- 2000 רכבו תושבי בית שמש ומושבי הסביבה סמוך לשטחים הפתוחים באזור בית שמש. עם התגברות לחצי הבניה, הצטמצמו מסלולי  הרכיבה בשטחים הפתוחים ולא היה מקום ליציאה לרכיבה בחיק הטבע. התושבים דתיים-חרדים אנגלוסקסים, אוהבי טיולים ורכיבה בחיק בטבע, במסגרת פורום האופניים בית שמש יואב יהודה, פנו לקרן קימת לישראל, בבקשה לאתר שטח בו ניתן להקים שביל אופניים ביער קק"ל. התושבים אף ביקשו להתנדב ולקחת חלק בהקמת השביל, ובאימוץ היער.

קק"ל הרימה הכפפה ולאחר בדיקת היתכנות, נבחר יער ישעי הנושק לרמת בית שמש, את התכנון הרעיוני ביצע האדריכל אוטו-שמואל פרידמן, ואת התכנון המפורט  בונה השבילים- דורון אמיץ. לאחר אישור תכנון השביל ע"י יערן קק"ל, סומן התוואי, החל ביצועו ע"י קק"ל בשיתוף  קבוצת רוכבי אופניים מבית שמש לאחר עבודה מאומצת של כחצי שנה, בתוואי סבוך  ומורכב, הושלם השביל ושולט לרווחת המטיילים והרוכבים. תיאור תוואי שביל האופניים- "סינגל זכריה" - שביל אופניים "זכריה" הינו שביל מעגלי באורך של כ 14 ק"מ.

רמת הרכיבה בשביל הינה רמת "בינונית", והינו מסומן לכל אורכו בצבע ירוק. השביל מתחיל (trailhead) בגבול יער ישעי וכביש 38, נמשך מערבה ביער מחטני  שמצפון  לכיוון מושב זכריה. בחלקו הראשון הוא מטפס במתינות עד קו הרכס, משם תצפית נוף על גבעות השפלה במערב. ניתן לראות את אשדוד, אשקלון, קרית גת ותל צפית. מקו הרכס יורד השביל מערבה ונע בשטחים חשופים עד חיבורו עם ערוץ נחל האלה, לאורך קו חשמל ראשי. בנקודה המערבית של השביל ניתן לצאת מהשביל לכיוון שדות מיכה, ולהתחבר לסינגלים בפארק בריטניה וביער חרובית.  בסמוך למושב שדות מיכה, ממשיך תוואי שביל האופניים בפניה חדה מזרחה לאורך תוואי נחל האלה כ- 2 ק"מ על דרך חקלאית לבנה. בסמוך למתחם הלולים של מושב זכריה, הופך השביל חזרה לתוואי "סינגל".

השביל מטפס חזרה מזרחה בסמוך למתקנים חקלאיים עתיקים ועצי חרוב קשישים. השביל ממשיך מזרחה , מצפון למושב זכריה, עד לנקודה הגבוהה ביותר הנצבעת בצבעי סגול של תורמוסים בתקופת האביב, בקטע זה ישנה ירידה מהנה ומהירה, עד לחיבור עם נקודת ההתחלה.

יער ישעי שבתחומו עובר סינגל זכריה הינו יער נטוע המשתרע על פני כ 6,500 דונם. היער ניטע ע"י יערני קק"ל בשנות ה- 50 ובו נטועים עצי אורן, ברוש, אלות, חרובים ועצי בוסתן ארץ ישראלים.