להעלים. כסף
להעלים. כסףפלאש 90

מדינת ישראל ממוקמת במקום ה-38 במדד הסודיות הפיננסית העולמי, אותו מפרסם ארגון הצדק המיסויי (TAX JUSTICE NETWORK) החל משנת 2009.

זהו המדד המקיף ביותר שנערך מעולם בנוגע לסודיות פיננסית של מדינות. המדד הייחודי מבוסס על שקלול  בין רמת הסודיות הפיננסית לחלקה של המדינה בשוק הפיננסי הגלובאלי. מחברי המדד בחנו 15 אינדיקטורים, הכוללים, בין היתר, רמת סודיות בנקאית, שקיפות ברישום בעלי מניות ונאמנויות וכן חילופי מידע בין מדינות בנושאי מס.

הממצאים של מדד TJN לשנת 2013, שהתפרסמו הבוקר ברחבי העולם, מלמדים כי הטענות המועלות על ידי מדינות ה-G20 וארגונים  בינלאומיים נוספים, ולפיהן האמצעים הננקטים נגד מקלטי מס הנם חמורים ויעילים, אינן עומדות במבחן המציאות.

יחד עם זאת, בכירי TJN מציגים גם כמה מגמות חיוביות במישור הבינלאומי, בהשוואה למדד האחרון שהתפרסם ב-2011. לטענתם, הסובלנות הציבורית לסודיות פיננסית ירדה ונראה כי יש פוטנציאל לשינוי פוליטי אמיתי: כך למשל, אזרחים דורשים גילוי מלא ופומבי לרישומים ציבוריים של בעלי מניות, המסתתרים מאחורי חברות קש, נאמנויות,  קרנות וכדומה.

מיקומה של ישראל

ישראל מדורגת השנה במקום ה- 38 מתוך 82 מדינות (לעומת המקום ה-37 מתוך 73 מדינות ב-2011) – המיקום בדירוג מבוסס על שקלול הציון הניתן לישראל בסודיות פיננסית (57) עם חלקה היחסי בשוק הגלובאלי של שירותים פיננסיים (פחות מ- 1%).

מיקומה של ישראל במדד לא השתפר, אך גם לא הורע בצורה משמעותית. בין הבעיות שעולות במדד: ישראל עדיין מאפשרת לעולים חדשים ולתושבים חוזרים ותיקים לא לדווח על הכנסותיהם ועל נכסיהם מחוץ לישראל במשך 10 שנים לפחות, מה שהוביל אותה  "לזכות" בלא מעט נקודות של 'סודיות פיננסית' במדד. גם יכולתה להחליף מידע בנושאי מס עם מדינות אחרות נמצאה מוגבלת.

עו"ד מורן הררי, מנהלת הסניף הישראלי של ארגון ה-TJN, במרכז האקדמי למשפט ולעסקים, אומרת כי "בעולם הגלובאלי של ימינו מאמצים למיגור התחמקות ממס הממוקדים במישור המקומי בלבד אינם מספיקים. על מנת להילחם בתופעה בצורה יעילה, יש לפעול במישור הבינלאומי כדי למנוע מהמעוניינים להתחמק ממס לברוח למדינות שעוצמות עין בנושא. לא בכדי הצהיר לאחרונה ארגון ה-OECD  על הצעדים שיש לנקוט בנושא במישור הבינלאומי".

לדבריה, "כחלק ממגמה זו צריכה ישראל לבטל את הפטור מדיווח, לשפר את יכולתה לחילופי מידע בנושאי מס וכן להצטרף ליוזמות הקיימות כבר באירופה ובארה"ב ומחייבות תאגידים לדווח על פי מדינה. בהקשר זה הגשנו לאחרונה, בשיתוף עם ח"כ זהבה גלאון, הצעת חוק בנושא 'דיווח על פי מדינה', ואנו מקווים שהכנסת תקדם מהלך זה בברכה"

דירוגי מדינות: שוויץ, לוקסמבורג והונג קונג בראש, לבנון עלתה ממקום 22 ל-7

המדד, המופיע פעם בשנתיים, מדרג את שוויץ במקום הראשון, אך מצהיר כי בריטניה היא  השחקן הגלובלי המשמעותי ביותר בעולם הסודיות הפיננסית, וזאת על אף שהיא מדורגת רק במקום ה-21. הסיבה העיקרית לכך היא תמיכתה ושליטתה של בריטניה ב'רשת' תחומי שיפוט נוספים המאופיינים בסודיות פיננסית וביניהם איי קיימן, ברמודה, ג'רזי וגיברלטר.  לו היו מחשיבים את תחומי השיפוט הנ"ל  כחלק מבריטניה, אין ספק כי זו האחרונה היתה עוקפת בפער ניכר את שוויץ ועומדת בראש המדד.  

אחרי שוויץ מדורגות לפי הסדר: לוקסמבורג, הונג קונג, איי קיימן וסינגפור. ארה"ב, במקום השישי במדד, נשארת במקום גבוה, כשהיא שומרת על סודיות הן ברמה הפדרלית וכן ברמת המדינות עצמן. ארה"ב אמנם החלה לאחרונה לפעול באמצעות ה- FATCA (המחייבת מוסדות פיננסיים בעולם למסור לה מידע על אזרחים אמריקאיים) כנגד סודיות פיננסית מחוץ לגבולותיה אולם עדיין  מתנגדת למסור בעצמה מידע למדינות אחרת ולמגר את הסודיות הפיננסית המתרחשת בתוך גבולותיה.

אורחת מפתיעה בעשירייה הראשונה: שכנתנו לבנון עלתה מן המקום ה-22 במדד הקודם למקום 7 במדד הנוכחי, וזאת הן בשל ציון הסודיות שקיבלה והן בשל נתונים חדשים שהתקבלו בנוגע לחלקה היחסי במסחר בשירותים פיננסיים בעולם.  גרמניה ויפן אף הן מופיעות השנה בעשיריה הראשונה.

המרכז האקדמי למשפט ולעסקים ברמת גן ישיק בעוד שבועיים, ב-20.11.13, את המרכז לצדק מיסויי – הסניף הישראלי של Tax Justice Network, שיפעל תחת קורת הגג של המרכז האקדמי ובחסות המכון לאחריות תאגידית הפועל בו. אורחי הכבוד בהשקה יהיו גם ג'ון כריסטיאנסן, ראש ארגון הצדק המיסויי, ומרקוס מיינזר, האנליסט הראשי של הארגון.