פלוגת החייאה באימון
פלוגת החייאה באימוןדובר צה"ל

השבוע התקיים אימון ייחודי של הפלה"ק, פלוגת ההחייאה הקדמית של חטיבה 401, בשיתוף עם צוות 10, צוות של רופאים כירורגיים.

בזמן לחימה הפלה"ק יושב בעורף והוא המענה אליו מופנים פצועים מהשטח.

הפלוגה מחולקת לשניים: החלק הראשון הוא יחידה טיפולית הבנויה מחדר ניתוח, חדר טיפולים, וחדר השהייה, החלק השני  הוא צוות פינוי המפנה את הפצועים בנגמ"שים, אמבולנסים וכו'.

האימון מתקיים אחת לשלוש שנים ובמהלכו גויסו כ- 60 אנשי מילואים.

קצין הרפואה החטיבתי, סרן גיל זלוטניק, מספר כי "אנחנו רואים כאן אימון של פלוגת רפואה של חטיבה 401. הפלוגה מקבלת פצועים מעומק השטח בלחימה, פצועים אחרי שעברו מספר מדדי טיפול. זה בעצם הקצה הטיפולי האחרון עד שפצועים מועברים לשטח מדינת ישראל לבתי חולים. זהו המקום שיודע להשהות פצועים, לטפל בהם ולא רק לעשות איזו פעולה קטנה".

לדבריו, "האימון הזה מיוחד מכמה היבטים. כל אימון כזה קורה אחת לכמה שנים, בגלל שזה כוח מילואים. בנוסף יש כאן שילוב של 2 יחידות. מתרגלים כאן יכולות רפואיות מאוד מתקדמות, גם של טיפול נמרץ, גם של השהייה וגם חדר ניתוח. לפלוגת הרפואה בעצמה אין יכולות של חדר ניתוח, ומצרפים לה עוד כוח שבעצם מהווה את חדר הניתוח במתחם נפרד והם יודעים לשתף פעולה אחד עם השני כדי שיהיה שיח משותף ביניהם. הם יכולים גם לעזור אחד לשני מבחינת ציוד והטיפול בפצועים".

זלוטניק מציין, "בפלוגה הטיפול הוא דומה מאוד לטיפול בבית חולים בחדר המיון. פצוע מגיע, עושים לו טריאז׳ שזה בעצם המיון הרפואי ואז מחליטים לאיזה מתחם להעביר אותו: אם הוא פצוע פחות מורכב שיועבר למתחם של ההשהייה או שהוא צריך טיפול דחוף ומציל חיים ואז הוא מופנה למתחם של הטיפול נמרץ. אם הוא צריך ניתוח יכולים לצרף אותו למתחם של חדר הניתוח.
בקליטה יש בדרך כלל רופא שעושה את המיון ומחליט לאיפה צריך להעביר את הפצוע ואז בכל מתחם יש חובש שקולט אותו ויודע להעביר אותו לאחד הרופאים או אחד המטפלים, לפרמדיקים, לפי הפציעה שלו".

"האימון הוגדר כמוצלח, באימון ראו את מוכנות היחידה לכל תרחיש ואת נכונות החיילים ואנשי המילואים לעשות את עבודתם בצורה הטובה ביותר", הוסיף זלוטניק.