הפיגוע היום
הפיגוע היוםאהד ראש, רבש"ץ נוקדים

האירוע הקשה בו יודה בקבוק תבערה לעבר בני משפחה בגוש עציון בבוקר יום שישי מביא את התושבים באזור להחלטה לצאת החל מהיום (ראשון) למפגן מחאה בנקודת הפיגוע.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אחד ממארגני המחאה, מיכאל לוריא, תושב פני קדם שבגוש עציון, הפורס את שורת הדרישות שיציגו המוחים בפני הרשויות. לדבריו הדרישה הראשונית היא קיומה של נוכחות צבאית קבועה במשך כל שעות היממה מבלי להסתמך על סיורים על הציר בלבד. לוריא מדגיש כי נוכחות של צבא בפילבוקס קבוע תוכל להרחיק מפגעים מקרבת הכביש ולאפשר לנהגים נסיעה בטוחה כמו גם לטרמפיסטים להמשיך ולעמוד במקום כפי שהיה בעבר.

לוריא מציין כי בין השאר עושים המחבלים שימוש בגלוני צבע אותם הם משליכים לעבר השמשה הקדמית של כלי רכב ובכך מביאים לאבדן שליטה של הנהג ולתאונה.

לבד מדרישת הנוכחות הצה"לית בשטח דורשים המוחים בגוש עציון להוריד את שורות עצי הזית הסמוכות לכביש. לוריא מסביר כי בין העצים הללו מסתתרים המחבלים ואליהן הם בורחים שניות לאחר שהם מיידים בקבוקי תבערה, אבנים או צבע. לדבריו כחקלאי הוא מודע היטב לחשיבותם של העצים ומשום כך הוא אינו מציע להשמיד את העצים אלא לעקור אותם ממקומם, שם הם מהווים מגן לטרור ולהעתיקם לשטח חלופי, מרוחק יותר מהכביש.

מעבר לכך סבור לוריא כי על ממשלת ישראל לגבות מחיר כלכלי מכל כפר שממנו יצאו מחבלים. להערכתו כאשר הטרור יפגע בכיס הערבי יהיה מי שידאג להפסקת הטרור הזה.

כשהוא נשאל הדרישות הללו שאותן הוא מציב רחוקות מלהיות מיושמות לנוכח מדיניות הממשלה והצבא, אומר לוריא כי "זה יהיה קשה ולא פשוט אבל צריך לזכור שבשנות העשרים גם לדבר על עלייה לארץ היה נחשב הזוי. צריך להתחיל ולדרוש".

עוד הוסיף ואמר לוריא כי התושבים שוקלים הקמתה של 'פינה חמה' בנקודת הפיגוע ובכך להפוך את המקום לאתר שאליו מגיעים חיילים המשרתים באזור כולו ובכך היא תהפוך לעוגן יציב על אם הדרך. עוד הוא מעלה את הדרישה לשיפור הקליטה הסלולארית ומציין כי מדובר באזור בו אין קליטה שכזו וכך מוצאים את עצמם נהגים שהותקפו בידי מחבלים גם ללא סיוע צבאי וגם ללא יכולת ליצור קשר עם גורם כלשהו שיגן עליהם.

בכוונת המוחים להגיע למקום החל מהיום (ראשון) בשעה 14:00 וכך מדי יום ולהעלות את דרישותיהם להבטחה הציר. לוריא מציין כי המחאה זוכה לתמיכת ראשי המועצות הסמוכות. בהמשך בכוונתם להקים ועד פעולה משותף לקבוצת הישובים הסמוכים ויחד לגבש דרכי פעולה בהמשך.