פוליטיקה ישנה מאוד. ח"כ כהן
פוליטיקה ישנה מאוד. ח"כ כהןFlash90

הועדה לביקורת המדינה בכנסת, תדון מחר (שלישי) בבקשה לחוות-דעת מבקר המדינה בעניין "אפליה תקציבית ופוליטית בעולם הישיבות, בניגוד לחוק", כהגדרת הבקשה.

את הבקשה הגיש ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן (ש"ס) אומר כי "מפלגת 'יש עתיד' הבטיחה לנו פוליטיקה נקיה, ובמקומה אנו מקבלים פוליטיקה ישנה מאוד, מלאת אפליה, צפצוף על החוק וחוסר-מידתיות. לימוד התורה הוא נשמת אפו התרבותי של העם היהודי, וכל קיצוץ בו הוא פגיעה בזהותנו הלאומית".

בפנייתו של ח"כ גפני ליו"ר הוועדה כהן, תוקף גפני את אנשי 'הבית היהודי' וכואב "על הקלות הבלתי נסבלת של המתיימרים לחלוק עמנו ערכים משותפים, להפקיר עולם ישיבות שלם בנזיד עדשים חולף".

לדבריו, "הבית היהודי, המגדירה עצמה כמפלגה דתית, הצביעה בעד התקציב, והוסיפה חטא על פשע ביצירת אפליה בכבשת הרש, כאשר התקציב הנותר לא מחולק בשווה בין כלל תלמידי הישיבות, אלא מחולק בשונה ללומד תורה מסוג סרוג לעומת רעהו, בנימוק שיש לעודד את לימוד התורה של המעודד צבא".

גפני, שפנה בעניין גם ליועץ המשפטי לממשלה, מדגיש כי "התקציב שהוגש לכנסת ע"י הממשלה שיקף מדיניות של חיסול תקציבי לעולם התורה, במגמה שהתבטאה בייחוד בקיצוץ של ה'אגף למוסדות תורניים' לתלמידי הישיבות  בכ45% בקירוב. קיצוץ זה מכאיב, בעיקר בשל הניתוק שהוא משדר ממורשת העם היהודי שזכות קיומו ההיסטורית נשמרה על ידי  לימוד התורה המשותף בכל פזורותיו".

גפני מציין עוד כי במהלך דיוני התקציב פורסמו בכלי תקשורת שונים התבטאויות של חברים בכירים בקואליציה כי הם מתחייבים ש'ישיבות ההסדר' לא ייפגעו מהמהלך. גפני מדגיש כי אלו "התחייבויות לא חוקיות, הסותרות במובהק את כללי השוויון בתמיכות, ומקוממות במיוחד כאשר הן נשמעות מפיהם של נושאים במשרה ציבורית ומצפצפים על החוק בראש חוצות".

גפני מדגיש כי ישיבות ההסדר נתמכות ממשרדי החינוך והביטחון, ומדובר לכאורה בכפל תמיכות אסור. לדבריו, משרד הביטחון אף אישר תמיכות אלו השנה, כשהוא עוקף את ועדת הכספים, ואף בטרם אושר תקציב המדינה.

לטענת גפני, "אנשי הבית היהודי פרסמו על אפליה נוספת שצלחה בידם, ומעתה תלמידי ישיבות בני חו"ל - לא יתוקצבו בלי שתוכנית הלימודים שלהם תכלול 'ערכי ציונות'. בידוע אצלם, שהישיבות הקדושות יוסיפו ללמוד תורה בטהרתה כפי שנהג עמינו אלפי שנה, וכך שוב יוכלו לבדל את תלמידיהם וליצור שונות בין לומדי התורה לפי האינטרסים הקואליציוניים, ללא כל קשר ללימוד התורה עצמו".