תוחרם. אוניברסיטת אריאל
תוחרם. אוניברסיטת אריאלאוני' אריאל

ישראל הסכימה לכך שתקציבי מחקר אירופיים לא יועברו לגופי מחקר הממוקמים ביהודה ושומרון כמו גם לחוקרים שמחקרם מתבצע תחת גופים אקדמיים ביהודה ושומרון כדוגמת אוניברסיטת אריאל.

שר המדע, השר יעקב פרי, רואה בהסכמה הישראלית פשרה שכן הקווים שמותחים האירופיים לאורך הקו הירוק על מנת להגביל את העברת הכספים לא יוגדרו כקווי הגבול העתידי של מדינת ישראל. את עמדתו הבהיר פרי בראיון לגלי צה"ל.

את הסכמתה למתווה העבירה ישראל לאירופים כהצעה אחרונה שנועדה להביא להמשך ההשקעות האירופיות באקדמיה הישראלית. זאת על אף הביקורת שהקפידו בכירים בממשלת ישראל להטיח בכוונה האירופית.

נזכיר את דבריו הברורים של סגן שר החוץ, חבר הכנסת זאב אלקין, ולפיהם כיוון שמדובר בכספים והשקעות אירופאיות לא ניתן לחייב את האירופים לנהוג אחרת ומשום כך יש מקום לדיון ומו"מ מולם אך בתנאים שהציבו האירופים לא ניתן להסכים למהלך גם במחיר המיליוני שהאירופים מעוניינים להשקיע במחקר הישראלי. כאמור, אלה היו דבריו של אלקין בעבר אך כעת נראה שממשלת ישראל קיבלה את התכתיב האירופי למעט הגדרת גבולות 67' כגבולות ישראל הרשמיים.

זו לא פשרה אלא בכייה לדורות", אומר בני קצובר, יו"ר ועד מתיישבי השומרון. קצובר הדגיש כי הכרה רשמית של מדינת ישראל בחרם על חלק משטחה הינו מעשה חמור שקשה לראות ממנו דרך חזרה. "מדינת ישראל אומרת לאירופאים שכ-350 אלף מתושביה הם תושבים שאינם שווי זכויות", מסביר קצובר, "כיום כל גוף בעולם שירצה להחרים את ישראל יראה בכך משהו לגיטימי כי הרי מדינת ישראל מסכימה לכך. זו לא רק האקדמיה הפורחת ביהודה ושומרון אלא כל הארגונים, הגופים והחברות שפועלות כאן".

"זו רפיסות בהתגלמותה", הוסיף קצובר, "בהתחלה המדינה עשתה שריר לאירופים ואמרה שלא מוכנים לקבל את כסף אם לא יתנו לכל המוסדות האקדמאים אבל בסוף המדינה התקפלה. ישראל הרשמית נכנעה למחרימים והצבועים".