בן איש חי
בן איש חיהוצאת שלום לעם

מנהל הספרייה במוזיאון יהדות בבל באור יהודה, יעקב זמיר, מקווה שספרי הקודש הרבים שהוצאו מעיראק ושוקמו בארה"ב יובאו בקרוב לארץ ישראל.

בראיון לערוץ 7 הוא מספר כי "מדובר בלמעלה מאלפיים ספרי קודש ומסמכים ששופכים אור על הקהילה היהודית מתחילת המאה התשע עשרה".

"יש שם ספרים עתיקים עוד מהמאה השש עשרה והשבע עשרה, ביניהם ספרים מספרייתו של בעל הבן איש חי, ספרים שהיו בישיבת בית זילכה שכיהן בה מרן הרב עבדאללה סומך, רבו של הבן איש חי".

לדבריו, עד היום לא ברור מדוע המודיעין העיראקי החזיק בספרים, "החומר הרב נאסף על ידי המודיעין העיראקי, הספרים הונחו שם במחסנים בצורה מאוד לא מסודרת וללא טיפול. אף אחד לא מבין מדוע המודיעין העיראקי היה צריך את הספרים האלה. כשהאמריקאים פרצו לשם, מערכת הביוב קרסה וכל החומר נרטב. בהסכם עם הממשל העיראקי התחייבו האמריקאים לטפל בחומר ולהחזירו לעיראק. הוא מוצג עכשיו בספרייה הלאומית בוושינגטון ולצערנו האמריקאים דבקים בהסכם עם הממשל העיראקי".

זמיר טוען כי מדובר בחומר שדוד ששייך לעם היהודי, "אפשר לראות את החומר סרוק באתר האינטרנט של הספרייה הלאומית. זה חומר חשוב שאף ספרייה לא הייתה מתביישת בו. אבל הוא חייב להגיע לישראל כי הוא חלק מנכסי התרבות של עם ישראל. יש כמה גופים יהודים בארה"ב שפועלים ומנסים למנוע את העברת החומר לעיראק, אולי אם תהיה מעורבות חזקה של הממשלה הם יצליחו למנוע את זה, יש תקדימים מהעבר".