יהודה ויינשטיין
יהודה ויינשטייןצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה ויינשטיין, ומשרד המשפטים מקדמים חקיקה שתסדיר את פעילות הגמ"חים להלוואות בציבור החרדי - כך עולה ממכתב ששיגר השבוע היועה"מ לנגידת בנק ישראל, פרופ' פלוג, ולשר האוצר לפיד.

בפנייתו מציין ויינשטיין כי במסגרת ביקורת שערכה רשות התאגידים ב־ 2009 על פעילותן של עמותות התגלו מספר מקרים של פעילות המהווה לכאורה עבירה על הוראות חוק הבנקאות.

ויינשטיין מציין כי מדובר בעמותות המכונות 'גמ"חים' המבצעות פעילות של קבלת פקדונות במקביל למתן הלוואות בהיקפים אותם מייחד חוק הבנקאות לבעלי רשיון תאגיד בנקאי בלבד. לדבריו העמותות שנבחנו היו עמותות שנוהלו במגזר החרדי, אולם יתכן ומדובר בתופעה רחבה יותר.

 "אין בידינו נתונים מדויקים על היקף הפעילות של הגמ"חים, אולם על פי ההערכה מדובר בהיקף פעילות בסכומים מצטברים של מאות מיליוני שקלים בשנה", מציין היועה"מ.

לטענת ויינשטיין, למרות שמדובר בתופעה ותיקה, עם הזמן ובשל גידול החברה החרדית והגידול הנלווה בצרכיה, התפתחו חלק מהגמ"חים והפכו למעין בנקים. לדבריו, "פעילות זו מעוררת קושי חוקי". במכתבו מציין ויינשטיין כי כל הגורמים הממשלתיים, ובכללם בנק ישראל והאוצר, תמימי דעים בדבר הצורך לפעול להסדרת הנושא.

קיימת הסכמה רחבה לכך שהפתרון המתאים הוא יצירת מודל רישוי הדומה למודל הקיים לגבי מוסדות פיננסיים אחרים. המודל יותאם למאפיינים המיוחדים של הגמ"חים שיאפשר פיקוח אפקטיבי מבלי לפגוע ביכולת הגמ"חים לפעול.

עוד מציין היועץ כי הנחה את הגורמים הרלוונטיים שלא לנקוט באמצעים פליליים ומנהליים נגד הגמ"חים מתוך הכרה "בחשיבותם החברתית והתרבותית" ובשל החשש כי הליכים כאלה יכולים להביא לקריסה של גמ"חים ופגיעה במפקידים.

ממכתבו של היועץ עולה כי במשרד המשפטים הולכת ונשלמת טיוטת תזכיר חוק שהוכנה בנושא, הקובעת מודל פיקוח גמיש יחסית, המתמקד בדרישות של הון עצמי, רזרבות ונזילות, כללי ניהול תקין, שקיפות וחובת דיווח.

לטענת ויינשטיין, דרושה הכרעה בדבר זהות הגורם הממשלתי שיפקח על הפעילות, וטרם נמצא גוף שיסכים. לדעת משרד המשפטים הגורם הרצוי ביותר הוא בנק ישראל, המצויד בידע המקצועי הדרוש לביצוע החוק. היועץ מוסיף כי לאחר שתתקבל החלטה על זהות הגוף שיופקד על הנושא, יקודם החוק שהוכן במשרד המשפטים.

"חשוב לציין כי המתווה המוצע הוצג לנציגי הציבור החרדי בשלוש פגישות שנערכו בהשתתפות נציגי ונציגיהם. בכל הישיבות הובהר כי מדובר בחוק שנועד לסייע לציבור החרדי ולא לפגוע בו ואף הובעה נכונות לקבלת הערות למתווה המתגבש. בישיבות הללו הועברו הערות והן נבחנות על ידי הדרג המקצועי", מסיים היועץ את מכתבו.