מהדורת השבט של לאטמה
מהדורת השבט של לאטמהלאטמה

דיון מהיר התקיים הבוקר בוועדת החינוך לבקשתה של ח"כ איילת שקד בנוגע להפקתה ושידורה של תוכנית הסאטירה של קבוצת לאטמה בשם "מהדורת השבט".

רשות השידור הוציאה מכרז להפקת שתי תוכניות סאטירה, אחת מן השמאל- "שלום בית" ואחת מן הימין- "מהדורת השבט". למרות החלטה זו, חל עיכוב בחתימה על הפקת התוכנית הימנית. נוסף אליהן מוכנה לשידור תוכנית נוספת בשם "היהודים באים", תוכנית בעלת תוכן שמאלני עד מאד, אשר שידור הפרומו שלה עורר הדים רבים באשר לחוסר האיזון התקשורתי בערוץ.

"רשות השידור היא גוף ציבורי הממומן מכספי הציבור. זוהי רק דרישה לגיטימית וריאלית שיהיה איזון בתכני התוכניות השונות", אמרה שקד. "בשבועיים האחרונים אכן התקבלה החלטה ברשות  שכן להתקשר עם לאטמה, אך מכיוון שכבר נחשפנו לתקדים של התקשרות שנכשל, אנו מקיימים את הדיון היום על מנת להבטיח שדבר כזה לא יקרה פעם נוספת", הוסיפה.

לאחר הצגת נושא הדיון החל "מופע תעתועים" בין מנכ"ל רשות השידור ויו"ר הרשות, כאשר אחד מפיל על השני את האחריות לנושא וכל אחד טוען טענות הפוכות. השאלה מרכזית שריחפה בחלל החדר הייתה "מה בעצם מונע מרשות השידור ליישם את ההחלטה שכן להפיק את התוכנית 'מהדורת השבט', החלטה שכבר אושרה מספר פעמים בוועדת התוכן של הרשות?"

אמיר גילת, יו"ר רשות השידור אמר כי ההחלטה לאשר את התוכנית התקבלה בוועדת התוכן בשלושה בנובמבר, ויום למחרת אישרה וועדת ההתקשרויות, בראשות המנכ"ל יוני בן מנחם, את ההפקה.

בן מנחם אמר, "וועדת ההתקשרויות שאני עומד בראשה אישרה את ההתקשרות עם החברה שמפיקה את התוכנית. בנוסף , שלחנו למוסדות רשות השידור את התכנון שלנו לשנת 2014 ושיבצנו בתוכו את התוכנית של לאטמה תחת ז'אנר הסאטירה".

התברר מדבריו של בן מנחם כי התוכנית הנוספת "היהודים באים", אושרה כבר להפקה וצולמה עוד ב 2012 וכיום היא עומדת על המדף ומוכנה לשידור. ואילו ההתקשרות המיועדת לשתי תוכניות הסאטירה, אחת מן השמאל ואחת מן הימין, אשר היו אמורות להתקיים ב 2013, בוטלו מכיוון שהתקציב שהוקצב לכך הוסב לתוכנית דוקומנטרית בשם "תולדות ארץ ישראל" בטענה שלתוכניות הסאטירה " אין ערך ארוך טווח".

"הדיון על לאטמה התחדש ואנחנו התבקשנו לאשר. אישרנו ושיבצנו אותו בלוח השידורים לשנת 2014 ועכשיו אנו מחכים שמוסדות רשות השידור יאשרו את זה על מנת שזה לא יבוטל כמו שקרה", אמר בן מנחם.

"אם כך מה מונע מהתקדמות התהליך", שאל יו"ר הוועדה ח"כ עמרם מצנע?, בחדר נשמעו קולות כי המניעה נובעת מאי אישור של וועדת התוכן של הרשות, ומנגד קולות הפוכים אשר טוענים שהדבר נתון בידיה של ההנהלה.

בן מנחם אמר כי "מכיוון שהתקציב שייך לשנת 2014, מוסדות רשות השידור הם אלו אשר צריכים לאשר את תוכנית העבודה, אשר הוגשה ליו"ר הרשות. "אמיר גילת הוציא מכתב בו אמר שהוא מעוניין לקבל תוכנית עבודה חתומה, ועד שהיא תאושר הוא מבקש לא לחתום על חוזים. למעשה רק לאחר החתימה על התוכנית נוכל להתקדם ". חתימה טרום המהלך הנ"ל, אמר, "בלתי אפשרית, ולמעשה תסונדל על ידי המחלקה המשפטית".

גילת אמר כי "תוכנית העבודה אכן הוגשה, אך רק לאחרונה, ועדיין לא הספיקה לעבור את אישורנו. תוכנית העבודה תאושר תוך ארבעה עשר יום, ואז ההנהלה תוכל לשבץ את לוח המשדרים".

בשלב זה ביקש ח"כ פייגלין את רשות הדיבור, פנה אל ראשי הרשות ואמר "ישנה חשדנות כלפיכם מצד לפחות חמישים אחוז מהציבור בארץ, משום שעד היום הסאטירה בארץ הייתה שמאלנית בלבד. כולם מודים בזה וחבל להתווכח על זה. אתם באים לוועדה ומנסים לנהל משא ומתן בהתשה, כאילו כל הסצנה נלקחה ממערכון של קישון. הדו שיח שהתנהל כרגע, על רקע החשדנות כלפיכם, מעצים אותה. פשוט תריצו את העניין הזה. לא צריך לשפוך בנזין על המדורה אם זה יקרה בכל מקרה".