צעד מיותר. רוזנטל
צעד מיותר. רוזנטלחזקי עזרא

הוועדה לביקורת המדינה דנה היום (שני) בדו"ח המבקר על רפורמת התחבורה הציבורית בגוש דן.

ממלא-מקום יו"ר הוועדה, ח"כ מיקי רוזנטל (העבודה), תקף את מנכ"ל משרד התחבורה עוזי יצחקי שנעדר מהישיבה לאחר שזו תואמה עימו. "מדובר בזלזול בכנסת ובציבור כולו. לא נקיים כאן דיון מנומס כדי שכולם ילכו הביתה מרוצים. לא נוותר למשרדי התחבורה והאוצר להציג לוועדה דו"ח בכתב, הן על תיקון הליקויים והן כיצד מתכוננים לרפורמה דומה בירושלים", אמר רוזנטל.

נציג מבקר המדינה, צבי ורטיקובסקי הוסיף כי "המקרה הזה הוא דוגמא כיצד המדינה מעוניינת להיטיב עם האזרחים, משקיעה עשרות מיליוני שקלים - והתוצאה עגומה ביותר. חברות דן ואגד מקבלים 75 מיליוני שקלים בשנה, אך לא נמצא הסבר מדוע העלות כה גבוהה. התכנון והביצוע נכשל, השירות לא השתפר, והעלויות רק גדלות".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי "ישראל נמצאת רק בראשית דרכה בעידוד התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי, ובגוש דן היה צריך הדבר להתבטא. משרד התחבורה לא קבע יעדים כמותיים, הוחמצה הזדמנות היסטורית, ואנו נמשיך ונראה פקקים". נצ"מ יורם יפרח, נציג משטרת ישראל טען מנגד כי המשטרה חילקה דו"חות לנהגים פרטיים על נסיעה בנתיב ציבורי. לדבריו, בשנים 2010-2012 נרשמו בכל הארץ 110 אלף דוחות על נסיעה בנת"צ, ומתוכם 37 אלף נרשמו במטרופולין ת"א.

יו"ר ארגון נוסעי התחבורה הציבורית בישראל, סטלה אבידן, האשימה כי "קיבלנו מוטציה. כל ההבטחות על מיניבוסים בתוך השכונות וזמני המתנה קצרים נעלמו, בגלל לחצים פוליטיים של ראשי ערים ומקורבים. שכונות מנותקות ממרכזי הערים - מול קווים כפולים וחסרי משמעות".

גם ח"כ דב חנין (חד"ש) טען כי "חשבו על התחבורה ולא על בני האדם. טיפלו בקווי האוטובוס אך לא נתנו להם עדיפות ברחובות, והוסיפו עומס במקום להקל עליו. ניתן היה לפעול אחרת – לבחור שני קווים ניסיוניים ולתת להם עדיפות כה-רבה שהציבור ילחץ לאמץ את השיטה בכלל". לעומתם, נציג משרד האוצר, מורן מזור, טען כי כיום נבדקים מועדי יציאת האוטובוס, תדירות ומהירות הנסיעה.

יו"ר ארגון הנכים, אבנר עורקבי, קרא להחזיר את המצב לקדמותו ואז להגיש תכנית מתוקנת, הנוחה יותר לתושבים. שלום קוצ'ר מארגון נכים בעלי שיתוק מוחין האשים כי נהגי אוטובוסים מתחמקים מלהסיע נכים על כסאות גלגלים, "ומתעצלים לקום ממקומם ולפתוח את הרמפה המיועדת".

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) השיב לנבון ואמר כי מי שקובע בתחום התחבורה הציבורית איננו משתמש בה בעצמו. "לא כמות הנוסעים הגדלה היא הקובעת, כיוון שמדובר ב'נוסעים-שבויים'. צריך לבדוק את מהירות ההגעה ליעד, ואת שביעות הרצון".