אוטובוס אגד חרדים
אוטובוס אגד חרדיםצילום: פלאש 90

"הכנת תכניות מקיפות ורפורמות בתחבורה הציבורית אינן יכולות להיעשות בלי מעורבות של ציבור הנוסעים ונציגי הציבור כבר בשלב הראשוני". כך הבהיר היום (שני) ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), במהלך דיון שקיימה הוועדה לביקורת המדינה על ארגון מחדש של תוכניות אב לתחבורה ציבורית.

הוא ציין כי בעובדה שמציגים לציבור את התוכניות בשלב הסופי אין בכל כל תועלת, שכן השינויים המבוצעים בסוף הם מינוריים ולא בהכרח מסייעים לנוסעים.

"מי שלא נוסע בתחבורה ציבורית אינו יכול להבין את סבל הנוסעים ואת השינויים המתבקשים ואין לו סמכות להחליט עבורם", הוסיף מקלב. "מי שאינו נוסע בתחבורה הציבורית אינו יכול להבין מה זו המתנה מורטת עצבים, סבל בגין אי עמידה בלוחות הזמנים, אוטובוסים שמדלגים באופן שיטתי על תחנות, יחס משפיל ואוטובוסים שאינם תקינים".

במהלך שנותיו הרבות בפעילות ציבורית, ציין ח"כ מקלב, מרבית ההערות המקצועיות בתחום התחבורה הציבורית התקבלו דווקא מנוסעים שהכירו את הצרכים והביעו את התובנות המועילות ביותר. "נוסעי התחבורה הציבורית שחשים על בשרם מידי יום את הקשיים והזלזול בהם משיאים עצות חיוניות לשיפור מערך התחבורה הציבורית לא פחות ממלומדים בוגרי הטכניון", הוסיף.

לדבריו, העובדה שיש עלייה באחוז הנוסעים בתחבורה הציבורית אינה אומרת דבר על שביעות הרצון שלהם. "משרד התחבורה חייב לקבוע חמישה-שישה פרמטרים ברורים לתחבורה ציבורית מתקדמת ולבדוק האם החברות עומדות בכך, וזה צריך להיות לא רק במטרופולינים הגדולים אלא בכל יישוב שבו זכתה חברה חדשה במכרז", הוסיף. "למשרד התחבורה צריכה להיות ביקורת תכליתית לעתיד כאשר הרצון הסופי הוא להביא לשיפור דרמטי בתחבורה הציבורית, על מנת לראות תוצאות טובות למשאבים הרבים המושקעים בתחבורה הציבורית. הנוסע צריך לחוש שינוי שמטיבים עמו והוא יכול להגיע למחוז חפצו במהירות, בנוחות ובדיוק בלוחות הזמנים".