ייבדק שוב. ארכיון
ייבדק שוב. ארכיוןפלאש 90

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', השיב במליאת הכנסת להצעה לסדר היום בנושא "רצח החייל תומר חזן הי"ד תוכנן מתוך הכלא – בדק בית והשלכות מחייבות".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) פתח את הדיון וקבע כי "רצח החייל תומר חזן הי"ד תוכנן מתוך הכלא ויש לעשות בדק בית רציני. זה נובע מכך שחותמים על הסכמים עם רוצחים. אפשר להמשיל זאת לחתימת הסכם עם חתולים ועכברים שישמרו על החלב. יש לשלול לאלתר את ההטבות המופלגות למחבלים בבתי הכלא, נוכח העובדה שהם מנצלים את ההטבות לקידום עוד פעולות טרור".  

ח"כ יריב לוין (הליכוד-ביתנו) הוסיף ואמר כי "דווקא אסירים ביטחוניים נהנים מהטבות מפליגות שהם מנצלים לרעה, בעוד אסירים רגילים שיושבים על דברים פחות חמורים לא מקבלים. האם נעשה די והאם לפחות עכשיו נעשים מאמצים שההטבות הניתנות להם לא ישמשו להמשך הטרור".  

בתגובה לאלה השיב השר לביטחון פנים, אהרונוביץ' (הליכוד-ביתנו), ואמר כי "זה 30 שנה שאסירים ביטחוניים זוכים לאפשרות של ביקורים מדרגה ראשונה, זה מעוגן בחוק ובדין הבינ"ל. יחד עם זאת, נוכח מה שאירע אקיים בדיקה מעמיקה שהתרחישים הללו לא יחזרו על עצמם". 

כאן המקום להזכיר את הראיון שקיימנו ביומן ערוץ 7 עם אליהו ניסים שהעלה במכתב לנציב שב"ס את הפרשה אותה הגדיר כמחדל חמור שאיפשר את רצח החייל.

ניסים הזכיר בראיון כי לפני כשנה וחצי נחתם הסכם בין השב"ס לנציגי המחבלים הכלואים ששבתו אז רעב. על פי הסכם זה יקבלו המחבלים שורת הטבות בהן ביקורי משפחות, איחודי תאים ועוד, ובתמורה יתחייבו שלא לעסוק בטרור מכל וכל. על פי ההסכם ברגע בו יעסקו אלה בטרור תבוטלנה ההטבות שניתנו להם באופן מיידי.

מכתב האישום שהוגש ביום חמישי האחרון נגד נידאל עמאר, הנאשם ברצח החייל תומר חזן הי"ד בספטמבר האחרון ליד קלקיליה, עולה כי עמאר פיתה את חזן להגיע עמו לשומרון, במטרה להשתמש בו כקלף מיקוח לשחרור אחיו, נור א-דין, הכלוא בישראל בגין תכנון פיגועי התאבדות.

ע"פ כתב האישום בסוף שנת 2012 דרש נור א-דין עמאר, במהלך ביקור בבית הכלא כי נידאל יחטוף חייל כדי לשחררו מהכלא הישראלי. בכתב האישום מצוטט האח הכלוא כאומר לאחיו שלימים היה לרוצח כי "אני רוצה גלעד שליט 2, אני רוצה שתחטוף חייל". על פי כתב האישום, נור א-דין ביקש מנידאל להחביא את החייל שיחטוף במערה "עדיף חייל חי, אבל אם צריך – תרצח אותו, העיקר שאשתחרר".

עוד מוסיף ניסים ומספר כי כתב האישום מתאר גם את הדרך בה עשה האח הרוצח שימוש בטלוויזיה הפלשתינית המשודרת בין כותלי הכלא על מנת לדווח לאחיו הכלוא כי המשימה קרובה להתבצע כפי שהתבקש. על פי הנטען נגדו בכתב האישום, בתחילת 2013 החל נידאל בתכנון הפיגוע. בין היתר עלה לשידור בתכנית "למענכם", המשודרת בערוץ הטלוויזיה הרשמי של אש"ף  ובו העביר מסר לאחיו ואמר כי "מצב המשפחה טוב והעגל יהיה בקרוב בכלוב". לדבריו ציטוט זה אמור היה להדליק נורות אדומות גדולות ביותר אצל רשויות האכיפה האמורות לעקוב אחר התכנים המשודרים בפני המחבלים הכלואים. למרות זאת המסר התמוה, והכולל בתוכו יותר מרמיזה על האירועים המתרחשים, הועבר ללא פיקוח וללא בקרה.

במכתבו לנציב שב"ס תהה ניסים כיצד זה לא מוצב לצד המחבלים הנפגשים עם בני משפחותיהם איש שב"ס דובר ערבית שיוודא שלא מועברים מסרי טרור כפי שהיה במקרה זה, וכיצד זה התבטאות רומזת הנמסרת דרך הטלוויזיה הפלשתינית לא מאותרת ולא נבדקת.

במכתבו לפרנקו כותב ניסים: "איך ייתכן שאין האזנה לשיחותיהם של מחבלים אשר נאסרו בגין תכנון וביצוע פיגועי טרור חמורים, עד כדי כך שניתנת הוראה מפורשת ע"י טרוריסט לבצע פיגוע חטיפה של חייל צה"ל בתוך מתחם הכלא והדבר נעלם מאוזני ומעיני שירות בתי הסוהר? שאלה זו מתחזקת לאור העובדה כי ידוע למערכת הביטחון על פיגועי טרור רבים שיצאו לפועל, תוכננו ואורגנו על ידי מחבלים כלואים והביאו לאסונות כבדים ונפגעים בנפש. איך ייתכן שלמחבלים ניתנת האפשרות לצפות בשידורי ערוץ טלוויזיה בו נשמעת באופן קבע הסתה לטרור ואף עולה תוכנית דו שבועית המוקדשת להם, במסגרתה עולים לשידור בני משפחותיהם, כולל כאלה שנמנעו מהם ביקורים ע"י שב"ס, המברכים את המחבלים על "מעשי גבורתם"- פיגועי טרור ורצח אזרחים ישראלים? כיצד נעלם מאוזני מערכת הביטחון המסר "העגל יהיה בקרוב בכלוב" אותו העביר נידאל לאחיו באמצעות תוכנית הטלוויזיה?".