זעם משותף לח"כים החרדים
זעם משותף לח"כים החרדיםפלאש 90

מליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית את הצעת חוק העונשין להוספת איסור החרמת חרדים של ח"כ ליצמן (יהדות התורה). 11 ח"כים תמכו בהצעה ו-43 התנגדו לה.

הצעת החוק שנדחתה, נועדה  להוסיף להגדרה "גזענות" בחוק העונשין שניים: האחד, שבנוסף לרדיפה, השפלה, ביזוי, גילוי איבה, עוינות או אלימות, או גרימת מדנים, גם פעולת ההחרמה תוגדר כגזענות; השני, להוסיף את המגזר החרדי, כך שאחת מהפעולות כאמור כלפי המגזר החרדי בשל היותו חרדי, תיכנס בגדר ההגדרה. כמו כן, הוצע לקבוע עונש מאסר של עשר שנים, לעובר עבירה ממניע של גזענות, כהגדרתו כאמור, וכי כל תוצאה שהושגה בעקבות העבירה, דינה להתבטל.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "בהקמת הממשלה האחרונה עלה כי ישנה קבוצה אשר בחרה להדיר את נציגיהם של חלק מהותי מהאוכלוסייה, בממשלה, אך ורק לנוכח היותם חרדים. אמירה קשה זו לא הוקעה ולא עוד אלא שעל בסיסה הוקמה הממשלה ה- 33 של מדינת ישראל.

"להדרה זו אין מקום בחברה פלורליסטית מתוקנת ומתחשבת, היודעת להוקיר ולכבד את הזולת באשר הוא חרף השונות ביניהם. לפיכך עולה הצורך לשרש תופעה זו מעיקרה. הוספת המונח "החרמה" והכללת המגזר החרדי במסגרת הגדרות העבירה, נוסף על החמרת הענישה בגינה, נועדו להרתיע ולמנוע את הישנותה".

יוזם הצעת החוק, ח"כ יעקב ליצמן אמר כי "שר האוצר אמר שהוא לא רוצה תמונה עם מישהו עם זקן. עכשיו הוא עצמו בקושי מגיע ל- 15% שביעות רצון מתפקודו. אני עברתי את זה בהרבה בתור שר בריאות. אם חלק ממה שאומרים בקדנציה הנוכחית על חרדים היו אומרים על ערבים כל המדינה היתה עומדת על הרגליים. אי הכנסת חרדים לקואליציה נובעת מגזענות לשמה".

בהמשך תקף את אנשי יש עתיד ואמר כי "אני מכיר אתכם, אתם לא מסוגלים אפילו להרים את היד נגד השר שלכם, כי כל דבר - מישהו מרים יד אצלכם - אוטומטי הוא עף, זורקים אותו מהוועדה, מחרימים אותו ממליאת הכנסת, אצלכם יש דמוקרטיה? הגזענות אצלכם לא פחות מאחרים". דברי ליצמן עוררו סערה במליאת הכנסת וחברי יש עתיד התעמתו עמו.

אם לא די בהתנגדות הממשלה, השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ' (הליכוד-ביתנו) אף בחר ללגלג על הצעת החוק ואמר כי "יתכן שההצעה נועדה להצחיק ולבדר. על-כל פנים הממשלה מתנגדת".