קדושה או תאוות. הרב צפניה דרורי
קדושה או תאוות. הרב צפניה דרורישלומי שלמוני

רבה של קריית שמונה ומראשי רבני הציונות הדתית, הרב צפניה דרורי, מתייחס לפרשת אייל גולן שהתפוצצה השבוע וגררה דיון ציבורי ער על חייהם של זמרים ואנשי בוהמה.

"יש בתשובות של רמב"ם דיון על  ההשפעה של שירה וניגונים ועל העוסקים בהם", מספר הרב דרורי, "הרמב"ם מזהיר מאוד שכתוצאה משתייה בשירה ובניגון כוח הדמיון שבאדם מתפתח וגוברים תאוותיו של הזמר והדבר משחית את הנפש".

לדברי הרב דרורי, "יש אנשים עם ניגון שמגיעים לקדושה ויכולים לפתח דמיון טהור וקדוש אף על פי כן אומר הרמב"ם שאם זה לא הולך בכיוון הטהור הזמר נמשך לכיוון התאוות. האירוע הזה שהראה את תחתית המדרגה של הזמרים ובמיוחד בתגובות הגלויות, החצופות והגסות של הזמר אייל גולן, כל זה מוכיח לנו שלמעשה האיש לא רק שהוא לא מרגיש את הנבלה שמערכת החוק והעם מרגשים ועובדה זו לא במקרה. תגובתו של גולן שאמר שיש לו 40 נשים אלו דברים שמגלים את עומק הרעה".

איפה טעינו? זו החברה, החינוך מבית או מחוץ?

"כידוע לי הבנות באו מבתים קשים ולא באו מחינוך טוב. הקשר עם הוריהן היה דליל ובאו מבתים ממצוקה", אומר הרב דרורי ומדגיש, "זה קורה גם אצלנו בחברה הדתית, בבתים שילדים גרים בבית לא בריא ומגעים מאוד מהר לנפילות. צריך להבין שגיל 'הטיפש עשרה' מסוכן מאוד האדם עובר מעולם תמים ומתחיל לבנות את עצמו. גיל מסוכן שבו שוברים כל סמכות של הורים וסמכות וזה קיים בכל דור ובכל חברה".

יש משהו שכחברה או במערכת החינוך אפשר לעשות?

"זה לא שהחברה לא עשתה מספיק היא גם לא יכולה לעשות. בית הספר, בין אם הוא דתי או לא דתי צריך לתת לתלמידים חשיבה יוצרת שמחפשת טוב באמצעות השכל. כשאין חשיבה כזאת הדבר מופנה לזלזול ונעקר מכל יסודו. אין כאן עניין של נוער דתי או לא דתי, העניין הוא איך עובדים עם נוער, דבר שצריך להתחיל כבר מגיל צעיר מאוד עד גיל 18. אם החברה לא תבין שהשקעה בנוער חייבת להיות בפיתוח ורצון להיות יותר שלמים וטובים הנוער יצא לתרבות רעה. אין כאן חסינות לדתיים כולם יכולים ליפול במקום שבו אין הכוונה לטוב ומעשים טובים". 

איזה מסר היה הרב מעביר לנוער בעקבות הפרשה?

"אם לא תשאפו למעלה אתם תיפלו. אדם שלא שואף למעלה הוא צולל לתהום ובדגש שוב לתת לצעירים הרגשת של ייעוד, מטרה והתפתחות".

היית ממליץ לבני נוער לא להאזין לשירים או ללכת להופעות של זמר שסרח?  

"השאלה לאיזה בילויים לשיר ולמי להאזין זו שאלה בפני עצמה, אייל גולן הוא טיפה בים ויש חצופים ממנו. יש הרבה אנשים פסולים וצריכים להתרחק מהם. מי שאוהב מוזיקה צריך להתחבר לשירים של נשמה שמבטאים את השאיפה לשלמות, לטוב שבעולם, בישראל וביהדות. ממוזיקה כזאת אפשר להתרומם ויכולים לקדש את החברה כולם".