להפסיק לשתוק.
להפסיק לשתוק.shutterstock

גם בהדסה נאבקים למניעת אלימות נגד נשים. בבתי החולים של המרכז הרפואי האוניברסיטאי הדסה יעודדו נשים הסובלות מאלימות לפנות אל האחיות במחלקות האשפוז או ליצור קשר עם מרכזי הסיוע והתמיכה הזמינים. זאת, לציון יום המאבק הבינלאומי למניעת אלימות נגד נשים.

במסגרת פרויקט אותו יזמו מחלקת יולדות ג' בשיתוף עם המחלקה לעבודה סוציאלית בבית החולים הדסה עין כרם, יחזק ויעודד הצוות המטפל נשים אשר חוות אלימות במשפחה - לדבר על הנושא, לפנות אל גורמי טיפול מקצועיים ולקבל עזרה מיידית, כל זאת באמצעות איתור נשים במצוקה והכוונתן ובהפצה אינטנסיבית של מידע וקריאה לפעולה.

על קירות מחלקות היולדות בבית החולים כמו גם בחדרי הלידה והפגייה, יתלו כרזות ענק תחת הסיסמא "לידה היא הזדמנות להתחלות חדשות – לך ולילדייך הזכות לחיים ללא אלימות, יש מה לעשות!".

במקביל, יופצו עלונים בהם פנייה לנשים בשש שפות: עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, צרפתית ואמהרית, הקוראים להן ליצור קשר עם מוקד ארצי בו מענה בכל השפות, הפועל 24 שעות ביממה ומציע עזרה מיידית בנושאי מצוקת אלימות במשפחה.

העלונים אף יונחו בתאי השירותים לצד כרטיסיות עם מספר הטלפון של המוקד, זאת במטרה לאפשר לנשים לקחת כרטיס קטן בדיסקרטיות, אם אינן מעוניינות לשתף את הצוות בבעיותיהן.

נאוה ברורמן, מיילדת ראשית בהדסה עין כרם הגתה את רעיון התמיכה באלימות נגד נשים לפני שנים רבות, "בהיותי מנהלת המרכז לבריאות האישה בהדסה, אי אפשר היה שלא להתייחס לבעיית האלימות נגד נשים כחלק ממגוון בעיות בריאות, בעיקר כשארגון הבריאות הכיר בבעיית האלימות כבעיה רפואית לכל דבר. לכן התחלנו בעידוד צוותים לשאול באופן שגרתי כל אישה המגיעה לבית החולים האם סבלה מאלימות".

היא ציינה כי במחקר שנערך בבית החולים נמצא שהנשים, לא רק שאינן כועסות על "חיטוט" בחייהן, אלא ישמחו לשתף פעולה עם שאלות כאלה בשאלון וכן חשבו שזה מתפקידו של בית חולים לשאול ולהתעניין, "היום זה כבר קורה, הצוותים מאתרים נשים במצוקת אלימות ומפנות אותן לטיפול מתאים, אבל עדיין- לא מספיק. כל העלאת מודעות שכזו מסייעת באיתור ועזרה והיו המון מקרים בהן הצוות שלנו סייע לנשים שסבלו מאלימות, מה שהביא לטיפול בהן ובמשפחות", הוסיפה.

לילך ליסון, מנהלת הסיעוד בחטיבת אם וילד ציינה כי "כסקטור בסיעוד, בו ישנו רוב נשי המטפל בנשים רבות, אנו מזמינות לפנות אלינו ובמהלך האשפוז ישנה הזדמנות לאתר נשים במצוקה ולעזור להן. כאשר מגיעה יולדת לחדרי הלידה היא נשאלת בטפסים אותם היא ממלאה האם סבלה אי פעם מאלימות, וכולי תקווה כי השאלה הזו תהפוך בכל טופס קבלה למחלקות השונות בבית החולים, גם ביולדות, לשאלה שגרתית. זה מאוד משמעותי ולגיטימי ואולי דווקא בבתי החולים, שהם מקום נייטרלי מחוץ לבית יהיה להן קל יותר לדבר על הנושא".

ציפי רפאל, אחות ראשית במחלקת יולדות ג' מסכמת, "מדובר בכרזות המעבירות מסר ברור לכל מי שרק נכנסת למחלקות: כאן יש עם מי לדבר, כאן אפשר ליצור התחלה חדשה לא רק של לידה, אלא של חיים ללא אלימות".