מתנגדים לחוק. הפרלמנט של קנדה
מתנגדים לחוק. הפרלמנט של קנדהReuters

קנדה מבטאת גישה זהירה כלפי ההסכם, שהשיגו המעצמות עם איראן, שעניינו הקפאה זמנית של תכנית הגרעין בתמורה להקלות בסנקציות נגד טהראן. על כך מדווח אתר שלום טורונטו.

שר החוץ, ג'ון בירד, ברך על מאמצי הקהילה הבינלאומית בציינו, כי קנדה תמיד הייתה סבורה, שיש למצות כל מאמץ דיפלומטי על מנת להבטיח, שאיראן לא תשיג נשק גרעיני. הסנקציות שהטילה הקהילה הבינלאומית על איראן הביאו אותה לאמץ גישה מתונה יותר במו"מ, אמר בירד, אך הזהיר מפני ניסיון איראני להונות את המערב והדגיש, כי הסנקציות הקנדיות על המשטר האיראני יישארו בתוקף וללא שינוי.

"העם האיראני זכאי לחירות ושגשוג, שנמנעו ממנו זמן כה רב בגלל השאיפות הגרעיניות של המשטר", אמר השר בירד. לדבריו, איראן גרעינית אינה רק איום על קנדה ובנות בריתה, אלא היא תפגע אנושות במאמצים למניעת הפצת נשק להשמדה המונית ותעודד מדינות נוספות להשיג נשק גרעיני לצורך הרתעה. "אנחנו נבחן את ההסכם לא רק על בסיס נוסחו, אלא וחשוב יותר בהתאם ליישומו ולנכונות האיראנית להעניק גישה חופשית למתקני הגרעין שלה לצורך ביקורת".

פול דואר, מבקר ענייני החוץ במפלגה הדמוקרטית החדשה (NDP), העומדת בראש האופוזיציה, ברך אף הוא על ההסכם בז'נבה, והוא רואה בו "צעד משמעותי לקראת השגת שלום וביטחון באזור".

"ההסכם מוכיח, שהקהילה הבינלאומית יכולה באמצעות מאמץ אינטנסיבי להגיע להישג דיפלומטי משמעותי", אמר דואר, שקרא לממשלת קנדה לפעול יחד עם בעלות בריתה, ובעיקר ארה"ב, בריטניה וצרפת, כדי להבטיח, שההסכם הזמני עם איראן יוכל להביא להסדר כולל בעניין תכנית הגרעין האיראנית ולקדם את העולם לקראת פרוק מנשק להשמדה המונית.

מרק גרנו, מבקר ענייני החוץ במפלגה הליברלית, הביע תמיכה בהסכם הזמני עם איראן כ"צעד ראשון" בהתמודדות עם הגרעין האיראני. "אנו סבורים, כי מעורבות בדיאלוג קונסטרוקטיבי, המוביל להסדר בר קיימא, עדיף על היעדר דיאלוג", אמר גרנו. "אנו תומכים בהסכם מקיף, שיבטיח שאיראן לא תוכל להשיג נשק גרעיני.

הסכם שהושג בז'נבה הוא צעד חיובי ראשון, אך הוא דורש המשך עירנות וצעדים קונקרטיים לוודא שהוא מיושם בפועל"