ישיבות הסדר ישיבה
ישיבות הסדר ישיבהפלאש 90

בעוד 35 ימים יכנסו לתוקפן הנחיות הצפויות להוביל לקריסתן של עמותות רבות בישראל ובעיקר לקריסתן של ישיבות, ציוניות ולא ציוניות כאחד. זאת במידה ולא יתרחש מהלך דרמטי ובהול.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם משה גוטמן, מזכיר איגוד הישיבות הגבוהות הציוניות, המספר על הגזירות שנקבעו על ידי משרד האוצר וייכנסו לתוקפן בראשית שנת 2014 כאשר במשרד האוצר אין כל כוונה לבטל אותן או להקל בהן.

לדבריו מדובר במהלך שבו פקידי האוצר נוטלים לידיהם סמכויות של מעין רשות על מחוקקת, וכך חוקקו נהלי ענישה בלתי סבירים לעמותות חברתיות בישראל ובהן גם ישיבות שזכו להכבדת יד נוספת.

גוטמן מדגיש כי בהתנהלותם הופכים אנשי האוצר את עצמם למחוקק, לשופט הבוחן את התנהלות העמותות -אף ללא יכולת ערעור על הענישה המופעלת כלפיהם- וגם לתליין המבצע את פסק הדין.

על מנת להבהיר את ראשית הסוגיה מסביר גוטמן כי נוהל שר האוצר הוא נוהל הקובע את האופן בו תעניק המדינה את תמיכותיה לעמותות העוסקות בחברה, תרבות ועוד ובכללן גם הישיבות. יומיים לפני הבחירות האחרונות, מספר גוטמן, חתם שר האוצר דאז יובל שטייניץ על שורת תקנות שנועדו בבסיסן לסייע במיגור תופעת הרמאויות בעולמן של העמותות, אך בפועל מדובר ב"מדיניות בלתי אפשרית", קובע גוטמן ומציג דוגמאות לחקיקה שתוביל בהכרח לקריסתן של עמותות רבות החל מעמותות למען נכים וחרשים, המשך דרך תנועות נוער דתיות כחילוניות וכלה בעולם הישיבות.

אחת הדוגמאות המדוברות קובעת כי על כל טעות באחד מעשרות ומאות המסמכים שעל עמותה למלא מול הרשויות יורה משרד האוצר על הפסקת תיקצובה ואף על ענישה של עד שלוש מאות אלף שקלים. גוטמן מדגיש כי משרד האוצר אינו מקיים ועדת ערר המאפשרת לעמותות שייענשו בשל טעות של מזכירה או מזכיר לערער על גזר הדין שיושת עליהן. משרד האוצר יורה לעמותה שתבקש לערער לשכור לעצמה עורך דין ולפנות לבית משפט לתהליך משפטי שיכול להימשך גם כשנתיים בהם יוקפא תקציבה של העמותה. עבור עמותות רבות מדובר בגזר דין מוות בפועל.

בנוסף הוא מספר על החבות האישית שתוחל על ראשיה של עמותה גם אם מדובר בנשיאות של אישיות מכובדת המבקשת לתרום את שמה למטרה אזרחית החשובה בעיניה. במקרה ותהיה תקלה או טעות במסמכי העמותה תחויב אישיות כזו לאחריות אישית שעשויה להוביל לתשלום עצמאי שלה על הטעות המדוברת. בדיון בוועדת החינוך הכריזה אישיות שכזו כי לא תעז יותר לחתום על כל מעורבות בעמותה כלשהי מחשש להסתבכות בשל טעות של מזכיר או מזכירה. גם כאן מדובר בפגיעה חמורה שתביא להתמוטטות כלכלית לעמותות רבות.

סוגיה נוספת היא סוגיית הנוכחות. סוגיה זו מכבידה את העול במיוחד על ישיבות שעליהן נקבע כי יש להציג נוכחות ברמה של 85 אחוזים בעוד עמותות אחרות חייבות להציג נוכחות של 75 אחוזים. גוטמן מדגיש כי היעדרם של בחורי ישיבה מסיבות אישיות מוצדקות או מסיבה של מילואים אינה מתקבלת ובדיקה שתגלה נוכחות ברמה פחותה תוביל לבדיקה חוזרת ובה תהיה חייבת להיות נוכחות של מאה אחוזים, לא פחות מכך. במידה וייעדר אחד מהתלמידים הרי שהמוסד ייקנס בסכומי עתק ללא אפשרות לערער על ההחלטה.

בעקבות הכוונה להחיל את הגזירה ביקשו ראשי העמותות בציניות מראשי הישיבות לבקש מהצבא שלא לגייס את בחורי הישיבות למילואים מחשש לבדיקת נוכחות שכזו.

גוטמן מספר על מפגש שקיימו נציגי העמותות שיצרו קואליציה של דתיים וחילוניים, אנשי חינוך תרבות ורווחה יחד, עם סגן שר האוצר, חבר הכנסת מיקי לוי, אך הוא הבהיר להם שהוא נפגש איתם אך ורק מטעמי נימוס ואין בכוונתו לשנות דבר בהנחיות ובהוראות שכאמור ייכנסו לתוקפן בראשית השנה הקרובה.

"הוא אמר לנו שאם שטייניץ ייסר אותנו בשוטים הוא ייסר אותנו בעקרבים. הוא אמר 'אני אעשה מה שאנחנו רוצים כי אנחנו נותנים את הכסף", מצטט גוטמן את סגן השר ומתאר את הפגישה כמביכה מאוד, פגישה בה הבהיר להם לוי כי הוא ואנשיו משרתים אך ורק את בוחרי 'יש עתיד' וברוח זו יפעלו.

גוטמן מוסיף ומדגיש כי גם אם קיימים גנבים שמהם חושש האוצר ומבקש להחיל הנחיות שיבלמו את התופעה הרי שלא ניתן לעצור את המדינה, כהגדרתו. עוד הוא מוסיף ומספר כי גורמים באוצר הודיעו להם כי אם ינתקו את עצמם באופן כלשהו מהישיבות החרדיות האוצר יידע לערוך את ההפרדה ויחיל את הגזירות רק על הישיבות הללו ואילו הישיבות הציוניות כמו גם העמותות הציוניות יזכו לבידול בחקיקה המדוברת, אך "לא נעשה זאת", הוא קובע בנחרצות.

גוטמן מוסיף ומספר על הצעת חוק שהעלו חברי הכנסת איילת שקד ויצחק הרצוג במגמה להחזיר את החקיקה בנושא העמותות מהאוצר לידי המחוקק. על הצעת החוק הזו חתומים חברי כנסת מכלל הסיעות, החל ממוטי יוגב ועד אחמד טיבי. ההצעה תידון ביום רביעי הקרוב בועדת הכספים. בישיבה זו יעלו אנשי העמותות את הדרישה לבלום את הרכבת הדוהרת אל קריסתן המוחלטת. "אם ההחלטות הללו ייכנסו לתוקף לא יהיו לא תנועות נוער ולא ארגוני חרשים ונכים ולא ישיבות, והציבור לא יודע על כך. הציבור שותק".