ציפי חוטובלי
ציפי חוטובליצילום: פלאש 90

האם מחירי הטסטים יוזלו?

סגנית שר התחבורה ח"כ ציפי חוטובלי הציגה את עמדת הממשלה, כי יש לפקח על תעריף השימוש ברכבו של מורה הנהיגה במבחן הנהיגה המעשי.

היא ציינה כי המחיר שנגבה כיום על ידי מורי הנהיגה מתלמידיהם בגין שימוש ברכבם לצורן מבחן הנהיגה המעשי של רשות הרישוי, איננו מפוקח. מורי הנהיגה גובים מהתלמידים סכומים גבוהים מאוד שנעים בדרך כלל בין 400 ל-500 ש"ח וזאת בנוסף לאגרה על סך 138 ש"ח שמשלם כל תלמיד למשרד רישוי עבור מבחן הנהיגה המעשי.

יש לציין כי מבחן הנהיגה המעשי קצר מאורכו של שיעור נהיגה בודד. בעוד שהמבחן המעשי נמשך בדרך כלל לא יותר מחצי שעה, שיעור נהיגה רגיל אורך כ-40 דקות. בכדי להקל על תלמידי הנהיגה, הוגשה הצעת חוק שתגביל את עלות השימוש ברכבו של מורה הנהיגה במבחן המעשי.

"בימים אלו משרד התחבורה נמצא בשלביו האחרונים של הליך לגיבוש מחיר מפוקח עבור העמדת רכבו של מורה נהיגה למבחן נהיגה מעשי", אמרה חוטובלי, "התעריף החדש יעוגן בצווי פיקוח ויעמוד על גובה מחיר של שני שיעורי נהיגה בלבד".

"בעבר, השימוש ברכבו של מורה נהיגה בעת מבחן נהיגה מעשי היה תחת פיקוח, אשר לא קבע סכום לתשלום, אלא אישר גביית תשלום השווה לסכום של שלושה שיעורי נהיגה. פיקוח זה בוטל בשנת 1996, והופסק, הלכה למעשה, בשנת 2001. הפסקת הפיקוח הביאה לעלייה משמעותית במחיר הנגבה על ידי מורי הנהיגה, עבור העמדת רכבם לשימוש במבחן נהיגה מעשי. למעשה, עם בחירת מורה הנהיגה הופך התלמיד ללקוח שבוי לעניין מחיר העמדת רכב למבחן מעשי, שכן לימוד הנהיגה נעשה ברכבו של המורה, אליו התרגל התלמיד ואין לו חלופה אחרת לביצוע המבחן המעשי".