הטכנולוגיה בפיקוד העורף
הטכנולוגיה בפיקוד העורףדובר צה"ל

תרגיל רחב היקף של נפת הגליל המערבי בפיקוד העורף, המתקיים בימים אלו, מגלה לנו עד כמה הצבא והמערכות הטכנולוגיות התפתחו. "תמונת המלחמה הבאה בעורף, תראה אחרת", אומר לנו סא"ל רונן אבני, ראש ענף פיתוח בפיקוד העורף.

סימולטור (מדמה) חדש, המורכב ממאה מחשבים שונים המסוגלים "לדבר" האחד עם השני במהירות רבה, הוכנס בימים אלו לשימוש והוא מאפשר הן לאנשי השטח והן לאנשי המטה לראות, לשמוע, להבין ולתכנן בצורה יעילה את פעולותיהם בעת חירום.

מפקד נפת הגליל המערבי, אל"מ מיל. צביקה הלפרין, מספר כי האימון שתוכנן לפני הרבה זמן, במחזוריות שקיימת בפיקוד העורף, מאפשר לו באמצעות הסימולטור החדש עבודה יעילה וטובה הרבה יותר מבעבר, "אני יכול לאמן כאן מפקדים וחיילים בסביבת עבודה שקטה ללא התערבות הרשויות ופשוט לעבוד".

"הסימולטור שבו אנו משתמשים מדמה כל רשות ורשות והם מדמים את כל התרחישים, כאשר בתוכו יש את כל הנתונים: כמה תושבים, כמה כוחות, כמה מבנים, כמה מקלטים וכד'", מוסיף הלפרין.

הסימולטור עצמו, בנוי מתאים הכוללים מכלולים רבים, בהם יש נתונים על מיקום נפילת הטיל, על הכוחות המגיעים לשטח, על דרכי ואפשרויות הפינוי ועוד.

איך מכשירים היום צוות חדש לעבודה בסביבה חדשנית זו?

"רוב האנשים", מסביר אל"מ הלפרין, "שמגיעים היום עברו הכשרות בפיקוד העורף על מנת שיותאמו למשימות חילוץ והצלה. יש היום גדודים שמזינים לנו את אנשי המילואים ובתרגיל הם שומרים על כשירות".

סא"ל רונן אבני ראש ענף פיתוח בפיקוד העורף מוביל אותנו בין שתי קומות המבנה בו ממוקם הסימולטור ומסביר "מדובר במבנה ייחודי בן שתי קומות. מתאמני השטח יושבים בקומה הראשונה ומתאמני המטה בשניה. מתאמני השטח המונים כשלושים איש, רואים תמונה תלת ממדית של האזור וכך קל להם להעביר ולנתח את המידע בזמן אמת".

סא"ל אבני מספר, כי כל מתאמן יושב על עמדה משלו והוא רואה רק את מה שנוגע לו. המפקד רואה את תמונת הפו"ש שלו (פיקוד ושליטה), מכאן הוא נותן את הפקודות ומכאן נותן את כל ההוראות. בקומה השניה יושבים אנשי המטה ומכאן מדברים למעשה בקשר עם כל נציגי הרשויות בשטח: עיריות, מד"א וכיבוי אש..

כל הארץ כבר גלויה ונראית באמצעות המכשיר החדש?

"יש לנו ארבע ערים, תל אביב, חיפה, ראשון לציון ושדרות שבתצורתן מדמות את ערי ישראל ולפיהן אנו עובדים", מציין סא"ל אבני, "לפי שיטה זו אנו עובדים ובהתאם לכך אנו נערכים. כך זה מאפשר לנו להכניס  נתונים בסיסים של כל עיר וגם לאפשר לרשויות להתמודד בצורה נכונה".

התרגיל עצמו יסתיים ביום חמישי. המבחן הגדול יהיה אם חלילה נזדקק לכך במלחמה.