הטכנולוגיה בפיקוד העורף
הטכנולוגיה בפיקוד העורףדובר צה"ל

כשאתם נתקלים בבעיה במחשב שלכם, אתם עלולים לגלות שמקור הבעיה נעוצה בתוכנת ריגול שהותקנה על המחשב ללא ידיעתכם. מה זה Spyware ואיך תזהו ותסירו אותו מהמחשב שלכם?

ככל שהפופולאריות של האינטרנט התחזקה, כך הפכה הרשת לפלטפורמה האידיאלית עבור המפרסמים. כתוצאה מכך תוכנות המכונות Spyware הפכו ליותר ויותר שכיחות. למרות השם, המונח Spyware לא מתייחס בהכרח לתוכנות ריגול סטייל ג'יימס בונד שבו המרגל יושב בחדר אפל ועוקב אחריכם באמצעות המצלמה, אלא יותר למבצעים הנהוגים יותר בעולם השיווק והפרסום בהם המפרסמים שותלים לכם פרסומות במחשב או מנסים לגלות את ההעדפות שלכם כדי למכור לכם. למעשה, בעולם האבטחה תופעת ה Spyware מוכרת גם בשם Adware או "תוכנת פרסומות" בתרגום מילולי.

כשאנחנו אומרים Spyware אנחנו מתכוונים לסוג מסוים של תוכנות שלאחר שהן מותקנות לך על המחשב עלולות לפתוח לך פרסומות על המסך, לנתב אותך לאתרים בעלי תוכן זדוני או לעקוב אחר הרגלי הגלישה שלך. כמה גרסאות גרועות יותר של Spyware יעקבו ויתעדו כל דבר שתקלידו על המקלדת שלכם.

כאשר מותקן לכם Spyware על המחשב, הוא עלול לגרום לצריכת משאבים גבוהה ובכך להכביד על המחשב ולגרום לו להיות איטי. אבל גרוע מכך, ל Spyware יש גם השלכות על הפרטיות ועלינו לשאול עצמנו איזה מידע נאסף מהמחשב שלי? מי מקבל אותו? איך משתמשים במידע הזה?

איך תדעו אם יש לכם Spyware על המחשב?

יש כמה סימנים שעלולים להצביע שהותקן לכם Spyware על המחשב:

פרסומות קופצות הנפתחות אפילו כשדפדפן האינטרנט שלכם סגור.

אתם רוצים להגיע לאתר אחד אך מנותבים לאתר אחר - שלא רציתם.

אתם פותחים את דפדפן האינטרנט ומגלים שם סרגלי כלים חדשים ובלתי רצויים שלא אתם התקנתם, או שמופיעים לכם אייקונים חדשים בסרגל המשימות בתחתית המסך.

עמוד הבית או מנוע החיפוש שלכם השתנה פתאום ללא הסכמתכם.

מקשים מסוימים במקלדת לא עובדים כאשר אתה גולשים (לדוגמא מקש ה Tab לא עובד כאשר ממלאים טופס מקוון).

מספר גדול של הודעות שגיאה רנדומליות מ Windows.

המחשב פתאום נהיה איטי מאוד בפתיחת קבצים או ביצוע פעולות (כמו למשל שמירת קובץ). כיצד למנוע התקנת Spyware על המחשב?

כדי שלא תתקינו בטעות Spyware על המחשב שלכם, מומלץ לנהוג על פי הכללים הבאים:

1. לעולם אל תלחצו על לינקים בפרסומות קופצות – החלונות הקופצים שאתם לעיתים נתקלים בהם האלה הם בעצמם סוג של Spyware, בדרך כלל הם מכילים לינקים זדוניים שעלולים להוביל אתכם להתקנה של רכיבי ריגול על המחשב שלכם ולחשוף אתכם לצרות נוספות. כשאתם סוגרים את החלון הקפידו לעשות זאת על האיקס שבחלקו העליון של החלון שנפתח ולא על לינק עם הכיתוב "סגור" שעלול להופיע בתוך החלון עצמו.

2. פשוט תגידו לא – היו ערניים לתיבות דו-שיח לא צפויות של מערכת ההפעלה שלכם ששואלות אתכם את אתם רוצים לבצע התקנה או להריץ תוכנה כלשהי – במיוחד אם החלון לא נפתח לאחר פעולה יזומה שלכם. במקרים כאלה לחצו על ה"לא" או על ה"בטל" או שתסגרו את תיבת הדו-שיח על ידי לחיצה על האיקס בחלקו העליון של החלון.

3. היזהרו מתוכנות חינמיות – כאשר אתם גולשים ברשת אתם עלולים להיתקל בעשרות אתרים שמציעים כל מיני סרגלי כלים או תוכנות חינם שבמבט ראשון נראים כמו עסקה טובה. אל תתקינו תוכנות או סרגלי כלים מאתר שאתם לא סומכים עליו במאה אחוז, וקחו בחשבון שאתם עלולים לחשוף את עצמכם ל Spyware, אם בכל זאת החלטתם להתקין את התוכנה.

4. עדכנו את העדפות הגלישה שלכם כדי להגביל חלונות קופצים וקבצי Cookies – חלונות קופצים בדרך כלל נוצרים על ידי קוד פעיל במערכת. התאמת ההגדרות בדפדפן שלכם כדי להפחית או למנוע פעולה של קודים פעילים כאלה, יכולה להפחית את מספר החלונות הקופצים ולהקטין את הסיכוי שתידבקו.

5. ודאו שמערכת ההפעלה ותוכנת האנטי וירוס שלכם מעודכנת – הרבה איומים מצליחים לחמוק מגילוי בגלל מערכת הפעלה או תוכנת הפעלה ישנה או לא מעודכנת. אז תמיד ודאו שאתם מעודכנים כדי להישאר בטוחים.

6. ערכו סריקה מלאה עם תוכנת האנטי וירוס שלכם – חלק מהאנטי וירוסים יכולים למצוא ולהסיר Spyware מהמחשב, אבל ייתכן שהוא לא יזהה אותו ב"זמן אמת". לכן מומלץ להגדיר את האנטי וירוס לסריקות אוטומטיות מדי יום.