"למצוא שטח אפור בין העמדות"

הסערה סביב החרם האירופי ודרישות האיחוד האירופי בכל הנוגע לחתימת ישראל על הסכם horizon 2020 מכה גלים גם במסדרונות הפרלמנט האירופי.

סגן יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט האירופי, ד"ר פיורלו פרוברה, ביקר היום (שלישי) בכנסת, כחלק מביקור בישראל שמאחוריו עומדת מחלקת קשרי החוץ במועצה האזורית שומרון.

במהלך הביקור העביר ד"ר פרוברה ביקורת קשה על החרם האירופי המתהווה ועל תנאי האיחוד האירופי לחתימה על הסכם שיתוף הפעולה המדעי horizon 2020, במסגרתו דורשים באיחוד האירופי שלא לכלול בהסכם את יהודה ושומרון, רמת הגולן ומזרח ירושלים.

ד"ר פרוברה אמר היום, כי "השעה קשה בשביל הקשרים בין אירופה לישראל, נושא החרם עלול להשפיע על המצב הכלכלי של ישראל, וגם על המחקרים המדעיים בעתיד. הלוואות מענקים, חשובים ועוד. חשוב לציין שבשת"פ בין ישראל לאירופה מעורב הרבה מאוד כסף. סה"כ 80 בליון יורו ובשת"פ עם ישראל: 600 מיליון יורו. הרבה כסף שאשר להשתמש בו לדברים טובים. לצערנו החרם נוטה לצד מסוים, וכל הנושא צריך להיות מטופל באופן זהיר, מכיוון שההשלכות על התושבים באזור יהיו לא פשוטות. זה יפגע ברמת החיים לא רק של הישראלים אלא גם ובעיקר ברמת החיים של הפלשתינים".

ד"ר פרוברה הגיע לישראל יחד עם משלחת של יינאים מצפון איטליה כחלק מפעילות מחלקת קשרי החוץ של המועצה האזורית שומרון המכונה גם: "משרד החוץ של השומרון". המחלקה מנוהלת ע"י שי אטיאס ומוביל אותה יוסי דגן מ"מ ראש מועצת שומרון ומחזיק תיק ההסברה בשומרון.

גרשון מסיקה ראש מועצת שומרון ומי שאירח את המשלחת אמר כי "דווקא בתקופה בה נושבות רוחות לא טובות מכיוון אירופה בנושא התעשייה ביו"ש, ובזמן דיבורים על חרם על התעשייה ועל המחקר, בחרנו להביא הנה חבר פרלמנט בכיר מהפרלמנט האירופי, ותעשיינים מתחום היין כדי לתת להם לראות בעצמם עד כמה הדרישה לחרם מנותקת מהמציאות. היא לא תביא לשלום היא תביא לפגיעה הן בעיקר בפלשתינים שמתפרנסים מהתעשייה באזור.

יוסי דגן אמר כי "דבריו של ד"ר פרוברה חשובים ומחזקים אותנו, הדברים הם בין השאר תוצאה של הפעילות המאומצת שנעשית בשומרון נגד החרם, הן בפרלמנט האירופי והן במסדרונות הקונגרס האמריקאי, עוד דרך ארוכה לפנינו אך כל התנגדות לחרם מתוך הפרלמנט אירופי, בוודאי של דמות כ"כ בכירה, חשובה לנו".