להפיק לקחים. עוזי דיין
להפיק לקחים. עוזי דייןצילום: פלאש 90

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם האלוף במיל, עוזי דיין, היועץ לביטחון לאומי בעבר, על מסעו המתקרב של היועץ הנוכחי לביטחון לאומי, יוסי כהן, לוושינגטון להתייעצויות לקראת המו"מ בין המעצמות לאיראנים לקראת הסכם הקבע.

לדבריו של דיין בפניה של ישראל עומדים שישה חודשים בהם יש לנהל את המאבק על הסכם הקבע ולהפיק לקחים מהניסיון הלא טוב שנותר לישראל מהמו"מ על הסכם הביניים. בפתח הדברים מדגיש דיין כי על ישראל להבהיר שאינה מתכוונת לשפר יחסים עם ארה"ב כיוון שהיחסים נותרו כפי שהיו בעבר, יחסים ידידותיים, ובין ידידים יכולות להיות גם מחלוקות.

"צריך להגיד מה מטריד אותנו בהמשך המו"מ ולא לבכות על החלב שנשפך", אומר דיין הסבור כי העובדה המטרידה ביותר מהמו"מ שהסתיים על הסכם הביניים היא התחושה שאיראן אינה מבינה שעליה להתפרק מנכסיה הגרעיניים, ולתחושתה היא תוכל להמשיך ולתפקד במגבלות מסוימות תוך שהיא מקפיאה את תכנית הגרעין מבלי ללכת אחורנית, ולהמתין להזדמנות שבה תוכל לפרוץ ולהפוך מדינת גרעין צבאי. הזדמנות זו, לה מקווים האיראנים, יכולה להיות בחירות בארה"ב או אירוע גדול במזרח התיכון.

לדבריו על המשלחת הישראלית למקד את תשומת הלב האמריקאית בציפייה ההדדית של ישראל וארה"ב מאיראן במהלך חודשי המו"מ. בין השאר מדובר בהבטחת יכולתו של מנגנון הפיקוח לפעול מול האיראנים הצפויים לנסות לעגל פינות ולרמות את המערב כפי שעשו בעבר.

מעבר לכך על ישראל לדרוש שהסכם הקבע יכלול את פירוק הצנטריפוגות, את הוצאת האורניום המועשר מגבולות איראן, ביטול תכנית בניית כור המים הכבדים, וכאמור, הבטחת פעילותו של הפיקוח הבינלאומי.

"האמריקאים יודעים את כל זה, אבל הבעיה היא שהשעון האמריקאי מתקתק בקצב שונה מהישראלי משום שיש להם יכולות פעולה אפקטיביות יותר והם יכולים לפעול גם מאוחר יותר, אבל מנגד האמון שלנו בהם ירד לאחר תקדים סוריה", אומר דיין הסבור כי ניתן גם להעלות את הציפייה הישראלית להחרפת הסנקציות כפי ששוקל הקונגרס האמריקאי. להערכתו הסיכוי לכך קטן, אך עם זאת יש מקום להעלות את הדברים.

עוד מוסיף דיין ומציין כי ישראל תבהיר בתקופה הקרובה את יכולותיה בין עם ובין בלי האמריקאים. באשר לדבריו של שר החוץ הבריטי ולפיו המערב לא ייתן למדינות ובכללן ישראל לחתור תחת ההסכם, אומר דיין כי "אנחנו לא חותרים תחת ההסכם ולא בריטניה מכתיבה לנו מה לעשות".

עוד סבור דיין כי על ישראל להדגיש כי בניתוחים הכלליים של המתרחש באיראן צדקו הערכותיהשל ישראל, ולדבריו יש לציין לשבח גם את ראש הממשלה על עצם העובדה שהנושא האיראני הפך כיום לעניין בינלאומי, שלא כפי שהיה בתקדים צפון קוריאה, שם הותירו העולם את הטיפול בסוגיית הגרעין בידיה של ארה"ב מתוך תחושה שהנושא הוא עניינה בלבד. "זה הישג ברור שלנו".

להערכתו של דיין בתקופת המאבק הצפויה לישראל היא תצוייר כבלתי פופולארית, אך עם זאת אין להרפות מהמאבק על העקרונות המוסכמים על המערב, ולהערכתו, במידה ותעמוד איראן בדרישות אלה תוכל גם ישראל לתמוך בהסכם שיושג.

לקראת סוף הדברים נשאל דיין אודות הקשרים שקיימה ארה"ב במשך השנה האחרונה עם האיראנים בידיעת ישראל, סוגיה שאודותיה איש מהדרג המדיני לא רוצה להתייחס אך יש הרואים בה כבסיס שהוביל להסכם הנוכחי. גם דיין עצמו מסרב להתייחס לפרטי המגעים ההם אם כי הוא מציין כי אם יישאל אם נהגה ישראל נכונה כאשר לא חשפה את דבר המגעים והעבירה את ביקורותיה על המהלך באפיק חשאי, ישיב בחיוב. כמו כן הוא מציין כי בשליחותו של יוסי כהן לוושינגטון הוא יצטרך במקביל לדיונים על המו"מ העתידי גם לשקם את האמון עם האמריקאים, ובין השאר גם בגלל אותו ערוץ חשאי מול האיראנים.