חופרים במצודת החשמונאים
חופרים במצודת החשמונאיםבי"ס שדה כפר עציון

לקראת סיור שיתקיים בימים הקרובים על ידי בית ספר שדה כפר עציון בשטח שבין בית לחם להרודיון קיימו מדריכים מבית הספר סיור מקדים בשטח וגילו לתדהמתם כי הרשות הפלשתינית מקיימת בימים אלו חפירות ארכיאולוגיות בתל בית-בצי הנמצא באזור.

בבית הספר מסבירים כי "מאחר והשטח נמצא בשטח A, אין מנדט לשלטונות המדינה והצבא להתערב בנעשה בו אבל כל שנותר הוא לקוות שהממצאים יטופלו כראוי לחשיבות הרבה שיש להם לעם היהודי, ולהבנת אחריתו של מרד החשמונאים".

על המקום מספרים אנשי בית הספר: "לאחר טיהור המקדש ממשיך יהודה להילחם ביוונים עד למותו מצפון לירושלים 3 שנים לאחר טיהור המקדש. בעקבות מותו המתייוונים יחד עם הצבא היווני חוזרים ומשתלטים על יהודה והישגי המרד החשמונאי כמעט ויורדים לטמיון. ההתאוששות מהנפילה הקשה הזאת מתרחשת במדבר יהודה בין בית לחם לתקוע בתל הנקרא בית-בצי".

בחורבה נמצאו שרידים ממצודה מפוארת מהתקופה החשמונאית והרומית הקדומה. במחקר שביצע במקום ד"ר דוד עמית מבית ספר שדה כפר עציון בשנות ה-80 נמצאו שרידי חומת המצור שנבנתה על ידי היוונים אחרי קרב אלעשה שהיה בשנת 161 לפנה"ס, בו נהרג יהודה. המצור הוטל על בית בצי בו ישבו האחים החשמונאים יהונתן, שמעון ויוחנן. החשמונאים הצליחו לפרוץ את המצור אך יוחנן שילם על כך בחייו במהלך הפריצה.

מנהל בי"ס שדה כפר עציון, ירון רוזנטל: "בית בצי הוא אחד היישובים העתיקים החשובים שיש לנו בארץ יהודה מימי החשמונאים. ההסכמים המדיניים אמנם הותירו את היישוב הקדום בשטח A , מחוץ לשליטה ישראלית, אולם אין סיבה לאבד את המורשת התרבותית של עמנו מימי מרד המכבים. על כן אנו קוראים לרשויות המדינה לעשות הכל כדי שהמידע העצור בין שכבות היישוב הקדום יישאר חלק מהמורשת התרבותית של האנושות".

יצוין כי הסיור שהוביל לגילוי החפירות הפלשתיניות יתקיים ביום שישי הבא (ג' טבת) באישור צה"ל. בבית הספר מדגישים כי מדובר באזור בו לא טיילה קבוצה ישראלית מזה כעשרים שנה.