שומר מאבטח נשק
שומר מאבטח נשקישי קרוב

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית, את הצעת חוק סמכויות לשם שמירה על ביטחון הציבור (תיקון – עבר פלילי), התשע"ג-2013, של ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (הליכוד-ביתנו).

הצעת החוק נועדה לקבוע כי מי ששירת כלוחם בצבא ובעברו תיק במשטרה שנסגר ערב גיוסו, קצין המשטרה לא ימנע מלתת לו, מטעם זה בלבד, אישור לשאת נשק לצורך עבודה באבטחה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי היא "נועדה לתקן מצב אבסורדי ולא סביר שבו חיילים לוחמים, שבהיותם נערים,נפתח להם תיק פלילי שנסגר בטרם גיוסם, התגייסו לצה"ל והשלימו שירות צבאי מלא כלוחמים, שבמהלכו נשאו נשק ואף סיכנו את חייהם בפעולות ביטחוניות למען המדינה, נתקלים לאחר שחרורם בקושי להוציא רישיון אזרחי לנשק ולהשתלב בעבודות האבטחה, ובקשיים נוספים להשתלב ולעבוד".  

עוד נכתב כי "אין בהצעת החוק כדי להקל ראש בעבירות פליליות. מטרת הצעת החוק היא לאפשר ל"נערים בסיכון", אשר עברו תהליך חשוב במהלך שירותם הצבאי, שימשו כלוחמים ואף כמפקדים בשדה הקרב, להיכנס לחברה ולהסיר מעליהם תוויות ואות קין. שהרי אם המדינה סמכה ידיה עליהם כמגנים בגופם, בנפשם ובנשקם על אזרחי המדינה, הרי שבהיותם אזרחים, אנשי אבטחה או בעלי עיסוק אחר הדורש מהם להציג רישיון לאחזקת נשק, הם מוצאים עצמם מחוץ למחנה ומתויגים כ"לא ראויים" בגלל כתם בעברם".

42 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית וחבר כנסת אחד התנגד לה. ההצעה תועבר לוועדת הפנים והגנת הסביבה, להכנתה לקריאה הראשונה.