המאחז הבלתי חוקי ליד סוסיא
המאחז הבלתי חוקי ליד סוסיאתנועת רגבים

צביקי בר חי, ראש המועצה האזורית הר חברון, דוחה על הסף את טענות ארגוני השמאל, שסוסיא הייתה פלשתינית ויש לאפשר לערבים שמתגוררים במערות להישאר שם, "יש כאן מאבק אנטי ציוני של ארגוני שמאל שונים, שיחד עם הפלשתינים מנסים לקבוע עובדות בדרום הר חברון במרחב של סוסיא העתיקה. זכיתי להיות כאן בשנת 76 ומלבד בית הכנסת שנחפר כאן ב-69 לא הייתה כאן נפש חיה. זכינו לחדש את החפירות החדשות בשנת 83 וגם אז לא היה פלשתיני במקום. בשנת 86 אפרים סנה שהיה ראש המנהל האזרחי הכריז על המקום כעל אתר עתיקות לאומי, וגם אז לא היו ערבים במקום, מדי פעם בעונות החקלאיות היו רועים ערבים שהשתמשו במערות היהודיות ולנו שם לילה או שניים".

לדבריו הניסיון של הפלשתינים וארגוני השמאל לייצר נרטיב חדש, כאילו הם גורשו מסוסיא הוא שקר וכזב, "בשנים האחרונות משפחות ערביות מהכפר יאטה מנסות להתקבע במרחב מסביב לסוסיא העתיקה ולטעון שגירשו אותם מהכפר סוסיא, לא היה ולא נברא. כולם תושבי יאטה שמגובים באנשי שמאל שמגיעים בשבתות כדי ליצור את נרטיב הגרוש".

בר חי מקווה שהבג"ץ שדן בנושא, יפסוק באופן חד משמעי שיש לגרש את הפלשתינים שמתגוררים במקום, "פנינו לבג"ץ לאחר שהמנהל האזרחי ומשרד הביטחון לא פינו אותם מהמקום, כפי שפינו את המשפחות מגבעת האולפנה ומגרון וכאן יש לנו אחיזה היסטורית קניינית, אין סיבה שלא יפנו אותם מכאן. בג"ץ אפשר לערבים להגיש תכנית למנהל האזרחי, והמנהל האזרחי לאחר שבחן אותה דחה את התכנית. הדיון חוזר לבג"ץ ואנחנו מאמינים שהדברים יסתיימו פעם אחת ולתמיד. סוסיא הייתה יהודית ותישאר יהודית. מחרתיים אנחנו נכנסים ביחד עם מפקדי הצבא וראשי הרשויות ליישוב הערבי סמוע, שהיה במקור אשתמוע העתיקה, יש בה כפר יהודי עם בית כנסת שעליו בנו כפר פלשתיני, אבל כאן בסוסיא בכל העת החדשה והישנה לא היה פלשתיני אחד, כל הטענות הן שקר וכזב".