הכלובים שנתפסו
הכלובים שנתפסוניר חבר, משרד החקלאות

מפקחי משרד החקלאות ופיתוח הכפר קיימו בסוף השבוע פעילות אכיפה שגרתית ב"שוק הציפורים" בכפר קאסם, לבדיקת תנאי ההחזקה של בעלי החיים בשוק ובסביבתו.

במהלך הביקורת צפו המפקחים ברכב שנכנס לחניון השוק, וככל הנראה, לאחר שהנהג זיהה את המפקחים, הסתובב וברח מהמקום. לאחר שעה נצפה הרכב בשנית, חונה מאחורי מחסן גדול בסמוך לשוק, באופן שעורר את חשדם של המפקחים. מפקחי המשרד ניגשו לרכב אליו, ומצאו רכב נעול וסגור, עמוס בקרטונים ובכלובי פלסטיק ומתכת צפופים בבעלי חיים שסובלים מחוסר חמצן. אדים מילאו את כל חלונות הרכב.

המפקחים פרצו את הרכב והוציאו מתוכו כ-500 בעלי כנף (אפרוחים, תרנגולות, יונים, תוכים וציפורים) וכ-30 ארנבים דחוסים בתוך ארגזי קרטון וכלובי מתכת ופלסטיק קטנים מאוד, אשר אינם מתאימים להובלת בעלי חיים. בנוסף, נמצאו כ-15 תרנגולי הודו בחללים הריקים בין הכלובים שברכב, דחוסים בין הכלובים והקרטונים. בעלי החיים הובלו באכזריות ובצפיפות רבה וקשה מאוד בניגוד לחוק צער בעלי חיים. כ-20 בעלי כנף נמצאו ללא רוח חיים, ככל הנראה כתוצאה מחוסר האוויר והצפיפות הרבה ברכב. 

עוד בבדיקת הרכב, נמצאה תעודת הזהות של הנהג החשוד. במהלך הבדיקה נראה החשוד מתקדם לכיוון הרכב, אך משזיהה את המפקחים החל לרוץ וברח מהמקום. החשוד, תושב חורה בשנות ה- 40 לחייו, שנמלט מהמקום ורכבו נגרר, הגיש תלונה במשטרה על גניבת הרכב.

המשרד הכריז עליו עבריין נמלט, והוא זומן לחקירה אצל חוקרי יחידת האכיפה והחקירות של המשרד. בעקבות החקירה יוחלט האם להוציא לו צו הרחקה מ"שוק הציפורים", מאחר שזוהי אינה הפעם הראשונה שהוא נתפס בעבירות על חוק צער בעלי חיים. בעלי החיים הועברו למשרד החקלאות לטיפול ובדיקה, ובעלי החיים שמצבם אפשר זאת הועברו לפינת חי מתאימה.

"שוק הציפורים" בכפר קאסם הינו שוק לממכר בעלי חיים המתקיים מדי שבת מזה מס' שנים. מאז כניסת תקנות החזקת בעלי חיים שלא לצרכים חקלאיים מכוח חוק צער בעלי חיים, המסדירות את אופן ההחזקה של בעלי חיים בחנויות לממכר בעלי חיים, פינות ליטוף ועוד, פועל משרד החקלאות לאכיפה והסברה בשוק זה כמו גם בנקודות ממכר אחרות.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר קורא לציבור כי במידה וידוע על מקרים של התעללות בבעלי חיים ועבירות על חוק צער בעלי חיים, יש ליידע את הממונה על פי חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, ד"ר דגנית בן דב, תוך העברת כל המידע הקיים בידי הפונה באמצעות אתר האינטרנט של המשרד.