יואל מרשק
יואל מרשקצילום: פלאש 90

כ-1400 תלמידי כיתות י"ב של בני קיבוצים, עורכים מסע אופניים לאורך הגבול עם ירדן, במשך שלושה ימים הם יפגשו עם פוליטיקאים בכירים ויתכוננו לקראת הגיוס או שנת שרות.

יואל מהרשק רכז המשימות של התנועה הקיבוצית שאחראי על המסע, אומר לערוץ 7 כי כיום בני התנועה הקיבוצית מגלמים את מיטב הנוער של מדינת ישראל, "97 אחוזים מבני הקיבוצים יוצאים לצבא מתוכם כמעט כולם לשרות משמעותי קרבי, 40 אחוז מהם יוצאים לשנת שרות ותורמים שנה מחייהם עוד לפני הגיוס".

לדבריו המטרה בקיום המסע לאורך הגבול הדרומי היא, לחבר את הצעירים לגודל השעה והמשימה, "במשך יום וחצי אנחנו רוכבים לאזור ארץ בלי ידוע, הגבול עם מצרים וירדן, דרך נחל ערבה, אנחנו ככה ממחישים להם את גבולות המדינה ואת אהבת המולדת. ככה בעתיד הם יבינו את הצורך להגן על המולדת גם במחיר סיכון חיים. הם יוצאים מהמסע הזה מורעלים לצבא או לשנת השרות".

מהרשק מספר, שבמהלך שלושת ימי המסע, הם נפגשים עם פוליטיקאים בכירים שבאים להרצות בפניהם, "אתמול היו כאן עמיר פרץ ויאיר לפיד. היום יהיה כאן יאיר שמיר שר החקלאות והאלוף נעם תיבון, הפוליטיקאים מבקשים לפגוש אותם, כי זאת האליטה והם רוצים לאתגר אותם אבל גם להגיד להם תודה. זה שמחזרים אחריהם ורוצים לדבר איתם, זה בהחלט נותן להם הרגשה טובה שסופרים אותם".

לדבריו מדובר במיטב הנוער של מדינת ישראל, "אנחנו הולכים במסע הזה על קצה המצוק, ממש ליד הגבולות של המדינה, כי רק כאן הם מרגישים איפה זה הגבול, ועל מה נלחמים. זה הנוער הטוב ביותר, הצעירים שלנו לא עוזבים את הארץ".