גשם בתל אביב
גשם בתל אביבצילום: פלאש 90

ד"ר אמיר גבעתי מנהל התחום של המים העיליים ברשות המים, אומר לערוץ 7 כי הוא לא זוכר נובמבר שחון כפי שהיה השנה.

"אכן החודשים האחרונים היו שחונים בצורה קיצונית, שפיית המעיינות ירדה, גם מפלס הכנרת ירד ב-9 ס"מ, אם בשנה שעברה הסתיו היה גשום, השנה המצב הפוך".

לדבריו השנתיים האחרונות הצילו את משק המים, "בזכות הגשמים המבורכים בשנתיים האחרונות, אנחנו נמצאים עדיין סביב הקו הירוק, יש אפילו עודפים משנים קודמות ובזכות ניהול נכון וצמצום צריכה של הציבור אנחנו מאוזנים".

ד"ר גבעתי מציין שעל פי התחזיות הגלובליות החורף השנה יהיה יחסית שחון, "בימים הקרובים אנחנו צפויים לגשמים, אבל תחזית ארוכת טווח גלובאלית קובעת שהחורף לא יהיה גשום כמו בשנתיים שעברו. התחזיות מתבססות על טמפרטורות שבאוקיינוסים השונים וטווח החיזוי הוא סביב 60 אחוז. עד כה הם די צדקו, הם שקבעו כבר בסוף הקיץ שנובמבר יהיה שחון. לפי ההערכות שלהם דצמבר יהיה סביר, אבל ינואר יהיה פחות מהממוצע".

לדבריו כיום מדינת ישראל מסוגלת לספק מים לחקלאים גם כשאין גשם, "יש היום התפלת מים, שאיבת מים, ושימוש במים קולחים, ללא כל זה היינו סובלים עכשיו ממצוקת מים גדולה באספקה לחקלאים".

בתוך כך, הרבנים הראשיים לישראל קראו בימים האחרונים לציבור להתפלל לגשמים. "הגשם המתעכב מלחיץ בעיקר את מגדלי החיטה, והשדות שנזרעו בשבועות האחרונים ממתינים בצימאון לגשם הראשון". נאמר על ידי החקלאים. 

הרבנים הראשיים הרב דוד לאו, והראשון לציון הרב יצחק יוסף, כתבו במכתבם כי "בשל עצירת הגשמים, שלצערנו איננו זוכים השנה עד השתא לברכת שמים בגשמי ברכה, לפיכך הננו פונים לתושבי ארצנו להוסיף בתפילתם תפילת הגשם".