ראש ממשלת קנדה השבוע
ראש ממשלת קנדה השבוערויטרס

האם פניו של רה"מ סטיבן הרפר מודעות לקראת הודעה דרמטית על פרישה מהחיים הפוליטיים מיד לאחר חזרתו מביקורו המתוכנן בישראל, הרשות הפלסטינית וירדן בחודש ינואר הקרוב? על כך דווח באתר שלום טורונטו.

כתב העיתון "נשיונל פוסט", ג'ון איביסון, דיווח היום (חמישי), כי בקרב מפלגת השלטון הקונסרבטיבית נשמעות התלחשויות בשאלת עתידו הפוליטי של הרפר, ולדברי אחד החברים במפלגה ביקורו של הרפר בישראל היה אמור להתקיים על פי התכנון הראשוני בחודש מרץ, אך הוקדם לינואר כדי לאפשר לו להודיע על פרישה קודם לחידוש מושב האביב של הפרלמנט, ובמשתמע להעניק ליורשו זמן מספיק כדי להיערך לקראת הבחירות שתתקיימנה ב-2015.

ג'ייסון מקדונלד, ראש מחלקת התקשורת של הרפר, אמר בתגובה כי "רה"מ מוסיף להיות ממוקד במימוש יעדי הממשלה בתחום יצירת מקומות עבודה, בצמיחה כלכלית ובשמירה על הביטחון".

יש לציין, כי נאומו של רה"מ הרפר באירוע השנתי של קק"ל קנדה "נגב דינר" (1.12.13) עשוי להתפרש כרמז לכוונתו לפנות את הבמה הפוליטית ליורשים צעירים יותר במפלגה הקונסרבטיבית, שיוכלו להתמודד טוב יותר עם האתגר שמציב מנהיג המפלגה הליברלית ג'סטין טרודו, אשר זוכה לרוב בסקרים.

לאחר שחזר על תמיכתו החד משמעית בישראל כמדינה יהודית, והסביר את חשיבותה בהגנה על ביטחון קנדה והמערב בכלל, אמר רה"מ הרפר: "ברצוני לומר לכם, כי אנו מבינים זאת, וזו הסיבה שתמיד קנדה תעמוד לצידה של ישראל כידידה. ידידיי, ברצוני גם לומר, כי אנו, ואני מתכוון במילה אנו לקבוצת האנשים העובדת איתי, כולנו חולקים את אותן עמדות בנושא זה ומוכנים להיאבק למענן. כל עוד הם נמצאים, אנשים כמו (השר לענייני תעסוקה ורב תרבותיות) ג'ייסון קני, (שר החוץ) ג'ון בירד, (חבר הפרלמנט) פיטר קנט, (שר האנרגיה) ג'ו אוליבר, (חבר הפרלמנט) מרק אדלר ואחרים, כל עוד הם נמצאים קנדה תוסיף לנקוט עמדה איתנה ביחס לישראל".

המסר המרגיע של הרפר שהופנה לקהילה היהודית באשר לממשיכי דרכו, ובראשם השר קני, הנחשב לבעל הסיכויים הגדולים ביותר להחליפו, נראה כרמז אפשרי לכוונתו שלא להתמודד בבחירות הכלליות הבאות על ראשות הממשלה.

הרפר, העומד בראש ממשלת קנדה מאז 2006, מוביל קו פרו ישראלי מובהק שבא לידי ביטוי בתמיכה מוצהרת בישראל במלחמת לבנון, במבצע עופרת יצוקה, בהצבעה הקנדית נגד הכרה של האו"ם במדינת פלסטין בנובמבר 2012, בניתוק היחסים עם איראן ובמאבק הבלתי מתפשר של הממשלה נגד האנטישמיות.

בנאומים ובראיונות לתקשורת מביע הרפר באופן קבוע תמיכה בישראל כמדינה יהודית והזדהות מלאה עם מאבקה בטרור. במקביל, הוא מגדיר את האסלאם הקיצוני כסכנה לביטחון הלאומי של קנדה, ומסיבה זו גילה יחס ספקני כלפי מהפכות האביב הערבי במזרח התיכון.