ראש אכ"א אורנה ברביבאי
ראש אכ"א אורנה ברביבאיפלאש 90

ראש אכ"א, האלוף אורנה ברביבאי נשאה דברים (יום א') בועידת "גלובס" לעסקים.

"תפקידו של צה"ל כצבא העם הוא משמעותי במיוחד לאור האיומים המשתנים", אמרה ברביאי, "עלינו לראות איך אנחנו מקדימים מענה לאיומים ונותנים פתרונות יצירתיים לאתגרים איתם נדרש להתמודד בעתיד“, הוסיפה ראש אכ“א, שציינה כי "אנחנו נמצאים בנחיתות כמותית ויש חשיבות לאופן בו נמצה את הפוטנציאל של האנשים בצה"ל. חשוב לשמור על היתרון האנושי של צה“ל".

אתר צה"ל דיווח כי בהרצאתה בכנס, אשר עסקה בכוח אדם טכנולוגי ומקצועי, התייחסה ראש אכ"א לירידה בכמות המתגייסים לצה"ל לאור הצורך הגובר באיוש המערכים הטכנולוגיים. "דמוגרפית אנחנו רואים שנולדים יותר ילדים אבל חלק מהאוכלוסייה לא לוקחת חלק בשירות ובהשתלבות בשוק העבודה", אמרה, "חרדים ובני מיעוטים הם מגזרים שנעדרים לא רק מהצבא אלא גם מהטכנולוגיה. יש ירידה באחוזי הגיוס בעשור האחרון וכל עוד אין חוק בנושא אנחנו רואים שהיא צפויה להמשך. זה עניין שמשפיע על צורכי הצבא ועל צרכים טכנולוגיים בכלל. אפשר לראות קשר בין ההתפתחות הטכנולוגית לעלייה בצורך בכוח אדם איכותי יותר".

לדברי האלוף ברביבאי, שדה הקרב הופך לעתיר טכנולוגיה וצה"ל נדרש להבטיח את מובילות המערך הלוחם בשדה הקרב הטכנולוגי לצד המערכים המתפתחים. "המשמעות היא להכשר יותר ויותר אנשים למקצועות טכניים בצבא, בטווחי שירות קצרים, מתוך הבנה שאם לא נעשה את זה לא יהיה", ציינה ראש אכ“א, "אנחנו חייבים להיות מעורבים בנעשה בבתי הספר. צה"ל הוא שחקן משמעותי בפיתוח ההון האנושי, כמכשיר טרום גיוס בבתי הספר, כמעסיק ישיר המהווה חממה למחקר ולפיתוח וגם כמעסיק עקיף התומך את מערכת הביטחון במשק".

הצורך הטכנולוגי הגובר מעמיד לדיון גם את נושא שירות הנשים בצה"ל, אשר עומד כיום על כ-50 אחוזי גיוס בכל שנתון. "אני לא מבינה איך הנתון הזה מתקבל בשיוויון נפש בחברה הישראלית", אמרה האלוף ברביבאי, "החברה הישראלית מוותרת כמעט על מחצית מהנשים. אם דיברתי על מאפייני שדה קרב עתיר טכנולוגיה אז אין ספק שנשים לא נופלות בכלום. נכון להסתכל עליהן כעל משאב משמעותי ולעשות מעשה על מנת שחלק גדול יותר יקח חלק ביכולות הטכניות ובשירות משמעותי בצה"ל".

האלוף ברביבאי התייחסה גם לנושא מעבר צה"ל לנגב, ואמרה כי "המעבר הוא מנוף משמעותי לצבא, לחברה ולנגב. בהערכה של היועכ"ל המעבר מהווה תועלת של 6 מיליארד שקלים לתוצר הלאומי הגולמי. מדובר בדבר משמעותי במיוחד לאור עידן תקציבי כה מאתגר. ההיקף האנושי שצפוי לעבור הוא חסר תקדים וכולל מעל 30 אלף חיילים ו-6,000 אנשי קבע“.

"בראייה רחבה, לאומית ומערכתית ניתן לראות איך צה"ל וגופי הביטחון האחרים מהווים קטר מושך לצמיחה כלכלית במדינה וההון האנושי הוא מכפלת כוח בכל קנה מידה", סיכמה ראש אכ"א, "גם בשירות הסדיר, שהוא חממה לפיתוח ומימוש פוטנציאל – אפשר לראות את הקורלציה בין חברות סטרט-אפ מהמתקדמות בארץ ובעולם לשורשים שלהן בצבא. זה לא סוד שמערכת הביטחון מובילה פרויקטים משמעותיים בממשק שיש לה מול הסקטור העסקי והאזרחי. 12 אחוז מהייצוא הוא ייצוא בטחוני ובכל רגע נתון 10 אחוז מתקציב הביטחון מושקע במחקר ופרויקטים".