משרד הדתות
משרד הדתותחזקי עזרא

ועדת הכספים אישרה היום (שני) את אמות המידה לתקצוב המועצות הדתיות ברשויות המקומיות.

על פי אמות המידה החדשות, תקצוב המועצות הדתיות ייעשה בשיטת 'האלכסון', כך שרשויות חזקות יממנו את תקצוב המועצות הדתיות בקרבן בשיעור גבוה יותר עד 75% שיעור השתתפות ואת השאר תממן המדינה ואילו רשויות חלשות ישתתפו בשיעור נמוך של 25% והמדינה תשלים את יתר התקצוב.

אמות המידה החדשות לא שינו את אופן חלוקת מימון התקצוב במועצות המקומיות, בהן יישאר היחס על 40% הרשות המקומית ו- 60% המדינה באמצעות משרד הדתות, כפי שהיה עד היום בכל הרשויות בארץ. עוד קבעה הוועדה, כי כל הרשויות המקומיות מאשכול סוציו-אקונומי 5 ומטה ישתתפו במימון המועצות הדתיות בלא יותר מ- 60%.

יו"ר ועדת הכספים, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) אמר "אנחנו מאשרים את אותו סכום שהמדינה מעבירה לכלל המועצות הדתיות בארץ אך בשיטת האלכסון, כך שרשויות חזקות ישתתפו בשיעור גבוה יותר בתקצוב המועצות הדתיות לעומת רשויות חלשות שישתתפו בשיעור נמוך יותר. המטרה בכך להקל על רשויות חלשות ולמעשה להקל על תושבי רשויות אלו.

מנכ"ל המשרד לשירותי דת, אלחנן גלט, אמר כי מטרת אמות המידה החדשות לתת תמיכה חזקה יותר לערים שזקוקות לכך. אמות המידה מתבססות על גודל הרשות ועל המצב הסוציו-אקונומי שלה. בכל מקרה התקצוב הכולל מתקציב המדינה (באמצעות המשרד לשירותי דת) למועצות המקומיות יהיה בדיוק כמו בעבר, רק שאופן החלוקה שלו ישתנה.

בעקבות דרישת חברי הוועדה, הוחלט להחריג מאמות המידה את כל הרשויות הנמצאות באשכול סוציו-אקונומי 5 ומטה, כך שהן תשתתפנה במימון המועצות ברשותן בלכל היותר 60%. זאת לאחר שחברי ועדה רבים הביעו תרעומת על-כך שערים כמו אשקלון, אשדוד, באר-שבע ואופקים נכללו בין הרשויות שנדרשו לתקצב בעצמן 75% חרף היותן רשויות מאשכול סוציו-אקונומי נמוך.

עוד לבקשת חברי הכנסת, דרש היו"ר סלומינסקי מאנשי המשרד לשירותי דת, "שבשנה הבאה יביאו את אמות המידה לאישור הוועדה בשלב מוקדם בהרבה ולא ימים ספורים לפני תום שנת הכספים, על-מנת לקיים דיון מקיף וממצה בקריטריונים לאמות המידה, כך שיתאפשר לוועדת הכספים לתת משקל גדול יותר לקריטריונים הסוציו-אקונומיים בקביעת אמות המידה של תקצוב המועצות הדתיות".