דמוקרטיה. מירי רגב
דמוקרטיה. מירי רגבצילום: פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות ח"כ מירי רגב, דנה היום (שלישי) בהצעת חוק הרשויות המקומיות - השעיית ראש רשות.

על פי הצעת החוק במקרה שהוגש כתב אישום נגד ראש רשות מכהן, ומפאת חומרת האישומים אין הוא ראוי לכהן כראש רשות, מי שיקבעו את השעייתו של ראש הרשות יהיו חברי ועדה מיוחדת לבחינת השעיית ראשי רשויות בעקבות הגשת כתבי אישום.

ועדה זו תמונה בהחלטה משותפת של שר הפנים ושר המשפטים ויכהנו בה משפטנים וראשי רשויות לשעבר.

בפתח הדיון, הציגה יו"ר הועדה, ח"כ מירי רגב, את עמדתה ואמרה כי לדעתה לא צריכה להיות השעיה מכל סוג שהוא עד להרשעתו של ראש הרשות. אולם, מאחר שבית המשפט העליון כפה על הכנסת לחוקק חוק בנושא, הרי שהפתרון המידתי ביותר הוא החוק המוצע שבו כתב האישום לא גובר על רצון הבוחר ונשמר העיקרון הדמוקרטי.

הצוות המשפטי של הוועדה הוסיף וציין, כי "בית המשפט בפסיקותיו יצר למעשה סחרחורת חוקתית. ברור כי גם בהצעת החוק הזו תישאר המילה האחרונה בידיו של בית המשפט וזאת מכוח הביקורת השיפוטית". על כך הגיב ח"כ משה פייגלין בציניות ואמר כי "חלילה שהעם יאמר את דברו".

חברי הכנסת יפעת קריב, מיקי רוזנטל וזבולון כלפה התנגדו להליך המקוצר שבו נוסח והוצג החוק, הליך ש"ניכר בו שהוא בוסרי", לדבריהם. על כך הגיבה ח"כ רגב ואמרה כי אם הדיונים לא יספיקו, היא תדאג לקיים עוד דיון בנושא. רבים מחברי הכנסת ובהם תמר זנדברג, משה מזרחי, יפעת קריב ומיקי רוזנטל הציעו כי בנוסף להקמת הועדה יש לקבוע סך מסוים של עבירות ספציפיות אשר מהוות פגיעה משמעותית באמון הציבור בראש הרשות ולפיכך יהוו עילה להשעיה מיידית של ראש הרשות, ללא פנייה לוועדה המוצעת בחוק.

ויכוח התעורר בין חברי הכנסת בנוגע למינוי ממלא המקום לראש העיר וכן לעניין מינוי חברי הועדה. בעניין זה לא נתקבלה החלטה סופית ולפיכך הועדה תדון בו בדיון הבא שיתקיים מחר. סוגיה נוספת בה הנחתה יו"ר הועדה את הצוותים המשפטיים להוסיף לדון בה, היא סוגיית סמכויותיו הנותרות של ראש העיר, שכן חברי הכנסת הפנו את תשומת הלב לכך שסמכויות רבות יכולות להישאר בידיו על אף השעייתו, בהיותו חבר מועצה, ולחלק מהסמכויות הללו מיוחס כוח רב בשלטון המקומי.

נציגי התנועה לאיכות השלטון שנכחו בדיון טענו כי למעשה בחוק זה הרשות המחוקקת מוותרת על ריבונותה לטובת הרשות השופטת.לטענה זו הצטרפו חברי הכנסת פייגלין, כלפה וכן דוד אזולאי שטען כי: "אנחנו עושים חקיקה מהירה לחוק שהורתו שלא בקדושה וכל זאת על מנת לחזק בית משפט שלא היה לו אומץ לקבל החלטה".

בסיכום הדיון הצטרפה יו"ר הוועדה, ח"כ מירי רגב, לקריאה שעלתה מחברי כנסת רבים בוועדה כלפי מערכת בתי המשפט, לפיה הנוהל הנפסד של עינויי דין ממושכים חייב להיפסק לאלתר, משום שמדובר הן בפגיעה חמורה באזרח העומד לדין והן באיום קיומי על הניהול התקין של השלטון המקומי.

הדיון בהצעת החוק יימשך מחר בבוקר ויתחיל בהתייחסויות נוספות של חברי הכנסת ושל נציגי הממשלה. לאחר מכן ידונו בהסתייגויות המוצעות. יו"ר הוועדה אמרה כי רק אם תיווצר הסכמה רחבה תעלה הצעת החוק להצבעה סופית בוועדה מחר.