הודאות בטורונטו
הודאות בטורונטופלאש 90

פרשה נוספת של בקשת פלסטינים למקלט מדיני נידונה לא מכבר בבית המשפט הפדרלי בקנדה, כפי שמדווח אתר שלום טורונטו.

מוחמד חוסיין מוחמד עדווי ובניו נאסר ונסים, פלסטינים תושבי רמאללה במוצאם, הגיעו מארה"ב לקנדה ב-26 ביולי 2010 וביקשו במעבר הגבול להכיר בהם כפליטים.

האב מוחמד עדווי בן ה-45 היה תושב הגדה המערבית, ולגרסתו שורה של אירועים הביאו אותו להימלט מביתו עם שני ילדיו בגין איומים על חייו שהושמעו ע"י פעילים חמושים של חמאס והג'יהאד האסלאמי.

לדבריו, בנו הבכור סירב לבקשה לסייע לחמאס ולג'יהאד האסלאמי, ובעקבות זאת הופצו שמועות שהוא ומשפחתו משתפים פעולה עם ישראל. ב-31 במאי 2010 אחד מבניו הוכה בידי שני סטודנטים פעילי חמאס ואח אחר נאלץ להתערב לגונן עליו. לאחר האירוע שני הבנים, נאסר ונסים, עזבו מיד את הבית ועברו להתגורר בבית דודם בעיר לוד בישראל. באותו ערב קבוצה של פעילים רעולי פנים הגיעו לבית המשפחה כדי לחפש את נאסר ונסים ודרשו מאביהם להסגירם מיידית אחרת שלושתם ייחשבו בגדר מתים. האם נתקפה בחרדה, הובהלה לבית החולים שם הפילה את עוברה.

מוחמד נאלץ אף הוא לעקור לבית אחיו בלוד. לביתו ברמאללה חזר פעמיים בלבד לפני יציאתו לארה"ב. הפעם הראשונה הייתה ב-2 ביוני 2010 לצורך לקיחת הדרכונים ובגדים, ובפעם השנייה כשבועיים לאחר מכן כדי לפגוש סוכן נדל"ן של לקוח פוטנציאלי לרכישת הבית. האב סיפר, כי בשני המקרים רעולי פנים חמושים פתחו באש לעברו.

בתחילת יולי האב ושני בניו עברו לירדן ומשם טסו לשיקגו. לאחר שהייה של כשבועיים בשיקגו הם הגיעו למעבר ב-26 ביולי 2010 למעבר הגבול הקנדי בווינדזור וביקשו לקבל מקלט מדיני. בקשתם נבחנה ע"י מנהלת ההגירה והפליטים ולאחר כשנה הם קיבלו הודעה, כי אין עונים על הקריטריונים של אמנת הפליטים ואינם בגדר אנשים הזקוקים להגנה במסגרת של מקלט מדיני. במסגרת נימוקיה להחלטה ציינה המנהלת, כי בגרסתם של האב ובניו נמצאו אי התאמות, טענות בלתי סבירות ומידע חיוני הושמט.

כך למשל, המנהלת ציינה, כי לא סביר שמוחמד יחזור לבקר בביתו ברמאללה במועד סמוך כל כך למועד האולטימטום שהציבו לו חמאס והג'יהאד האסלאמי, וכי אם שני הארגונים היו רציניים באיומים לרצוח אותו סביר שהוא לא היה מצליח להוציא את חפציו האישיים בקלות. בסיכומו של דבר טענה המנהלת, כי גרסתו של מוחמד נראית קרוב לוודאי כמפוברקת.

מוחמד ובניו נאסר ונסים עתרו לבית המשפט הפדרלי, שחלק על ממצאי מנהלת הפליטים וההגירה, ביטל את ההחלטה בעניינם, וקבע כי בקשתם לקבל מקלט מדיני תידון מחדש בהרכב חדש במסגרת המנהלת. ממסמכי בית המשפט לא ברור מה עלה בגורלה של אם המשפחה.