יאיר לפיד
יאיר לפידצילום: פלאש 90

שר האוצר, יאיר לפיד, נאם אחר הצהריים (שני) בפני התאחדות בוני הארץ.

לפיד אמר כי מחירי הדיור בישראל הם "איום אסטרטגי על דור שלם של ישראלים צעירים, והכאב המרכזי שלהם ושל הוריהם. זהו האתגר הגדול והקשה ביותר שעומד בפנינו".

"דור שלם מפחד שלעולם לא תהיה לו דירה", אמר לפיד, "אם נצא החוצה ונשאל עשרה אנשים ברחוב מה הנושא הכלכלי שהכי מטריד אותם, אין לי ספק שהתשובה תהיה דיור". השר הגדיר את קבינט הדיור שהקים כגוף ראשוני מסוגו, והוסיף: "אחד השרים העיר שאנחנו מתנהגים באופן דורסני - אני מאשר לכם שזה נכון, ונמשיך להתנהג כך. זו שעת חירום ורק כך נצליח לחבר בין המשרדים והרשויות".

לפיד אמר כי מחירי הדירות הגבוהים הם תוצאה של "המדיניות הממשלתית - או יותר נכון, היעדרה - היא האשם העיקרי במצב, אבל זו גם תוצאה של קבלנים שהעלו מחירים, או עיכבו בנייה כדי שהמחירים יעלו. יש חברות בנייה שמחזיקות קרקעות ולא מזדרזות לבנות עליהן כי הן מחכות שערכן יעלה. נילחם בתופעה הזו בכל כוחו המשולב של הקבינט, נחפש כל דרך למנוע עיכובי בנייה ולדחוף כמה שיותר התחלות בנייה וכמה שיותר מסירות דירה".

הוא פנה לקבלנים וביקש שיצטרפו למלחמה בעליית המחירים, "גם לכם יש אחריות, וגם אתם צריכים לתרום להורדת המחירים. איש גם לא מצפה מכם להפסיד, אלא לשנות הרגלים. אנחנו הולכים לשווק הרבה ואגרסיבי, ואנחנו רוצים שתבנו הרבה ואגרסיבי. וזה א'-ב' כלכלי שישתלם לכולם - אם אתה מרוויח פחות על כל יחידה, אבל מוכר הרבה יותר, בסוף אתה מרוויח יותר. אני יודע שיש לכם מכשולים לא פשוטים, שחלקם הם תוצאה של שנים ארוכות של מדיניות ממשלה שגויה - אז אנחנו צריכים לתקן יחד".

"יש לי רק מטרה אחת: שזוג צעיר ממעמד הביניים יוכל להרשות לעצמו לרכוש דירה. כן, בעבודה קשה. כן, זו עדיין תהיה ההוצאה הגדולה ביותר שהם יעשו בחייהם. אבל זה יהיה אפשרי. וכדי שזה יהיה אפשרי אנחנו צריכים להוריד את מחירי הדיור, ויש רק דבר אחד שיוריד את מחירי הדיור: לבנות. לבנות הרבה מאוד. לבנות עשרות אלפי יחידות דיור בשנה, הרבה מעל הגידול הטבעי, גם לקניה וגם להשכרה".