"השתלטות מכוונת על אדמות מדינה"

בתקופה האחרונה גורמים רבים בהתיישבות בכלל ובתנועת רגבים בפרט מצביעים על תופעה הולכת וגוברת של השתלטות פלסטינית בשטחי C.

כעת ניתן לטענה זו חיזוק מגורם רשמי של במנהל האזרחי. מנהל יחידת הפיקוח במנהל, מרקו בן שבת, חשף היום (שלישי) בוועדת המדינה של וועדת חוץ וביטחון כי מאחורי ההשתלטות הפלסטינית ישנה "יד מכוונת".

"בשנתיים שלוש האחרונות מתנהל מאבק על שטחי C" הוסיף בן שבת, "המאבק הוא לא כמו שהכרנו של פלסטיני בודד שהקים את הבית שלו באופן לא חוקי אלא בניה יותר ממוסדת".

בן שבת לא פירט מיהי אותה יד מכוונת אולם, גורמים המעורבים בנעשה ביהודה ושומרון מדווחים כי הוא כיוון לבכירים ברשות הפלסטינית הפועלים להשתלטות משמעותית על שטחי C כולל על אדמות מדינה.

כאמור, הדברים נאמרו במהלך דיון של ועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון בוועדת חוץ וביטחון בראשות ח"כ מוטי יוגב, ובהשתתפות חברי כנסת בהם אורית סטרוק ואיילת שקד (הבית היהודי), נציגי צה"ל והמנהל האזרחי, גורמים בהתיישבות ותנועות אזרחיות בהם תנועת רגבים.

תחילה הציג מנהל הפעילות בתנועת רגבים, בצלאל סמוטריץ', את המציאות בשטח בה שטחי C הופכים לאדמת מריבה. התמונות והתצ"אות שהוצגו עשו את שלהם ולאחר כך, הסכימו המשתתפים כי המצב בשטח מדאיג מאוד.

עיקר הביקורת הופנתה למערכת המשפטית ובעיקר לשופטי בג"צ. אך באופן מפתיע את הביקורת מתחו לא רק הח"כים מהבית היהודי אלא גם הדוברים הממלכתיים האמונים על האכיפה והמשפט הצבאי.

נציגי המנהל האזרחי טענו כי ידיהם כבולות לאור צווי בית משפט וגם נציג הפרקליטות הצבאית, רס"ן יותם הר ציון, מתח ביקורת לא מרומזת על בית המשפט העליון כשטען "שהביטוח הטוב ביותר של פלסטיני שבנה באופן לא חוקי היא פניה לבג"צ".

דבריו של רס"ן הר ציון, רמ"ד פנים בפצ"ר, מכוונים למציאות המתרחשת מיד אחרי מתן צווי ההריסה על ידי המנהל האזרחי, בה פונים הפולשים הפלסטינים לבג"צ בטענה שיעכב את ביצוע צווי ההריסה עד למתן אפשרות לפלסטינים זכות תגובה בבית משפט לטענות המנהל. כמעט בלי יוצא מן הכלל, שופטי בג"צ נותנים צו ביניים אשר מקפיא את הליכי האכיפה, ומאפשרים למעשה את המשך ההשתלטות הלא חוקית.

ח"כ אורית סטרוק טענה כי ליועמ"ש איו"ש יש מספיק כלים להפעיל כנגד אותם פולשים פלסטיניים אך אלו לא מפעילים את הסנקציות האפשריות כדוגמת "צו תיחום" משיקולים פוליטיים.

בדיון אף התברר כי התופעה החמירה לאור מעורבותם של גורמים זרים שמשקיעים כספים רבים במימון הבניה הלא חוקית. על כך הגיבה ח"כ איילת שקד ואמרה שחייבים לפעול בחקיקה כנגד ההתערבות ההולכת וגוברת של אותם ארגונים זרים להשתלטות פלסטינית דווקא בשטחי C דווקא באדמות מדינה.

"המחדל חייב להיפסק. פלסטינים משתלטים על אדמות מדינה בשטחי c בארגון שיטתי של הרשות הפלשתינית ובסיוע ארגונים זרים, ומדינת ישראל נאלמת דום. הכתובת למחדל היא ברורה: שר הביטחון יעלון, הוא האמון על הנושא והאחריות למתן תשובות ולמציאת פתרונות מוטלת על כתפיו." אומרים ברגבים, "הוסכם על כלל הגורמים שהשתתפו היום בדיון שקיימת אסטרטגיה פלשתינית ברורה ושיטתית ושנכון לעכשיו מדינת ישראל, על כלל מערכותיה, לא ערוכה ולא גיבשה את ארגז הכלים הנדרש כדי להתמודד מול התופעה הזו ולנטרל אותה".

עוד אומרים ברגבים כי "אחד החסמים המרכזיים שמונעים את אכיפת החוק וסילוק הפלישות הוא השימוש לרעה שעושים הפלשתינים במוסד העתירות לבג"צ. מאות עתירות תלויות ועומדות ולא מאפשרות את ביצוע פעולות האכיפה הנדרשות. יש משהו לא נורמלי בזה שדווקא בית המשפט העליון האמון על החוק הוא שמאפשר לעבריינים להמשיך ולהשתלט על הקרקע בצורה לא חוקית. על מערכת המשפט למצוא לכך פתרונות ולא לשמש כלי בידי הרשות הפלשתינית במלחמתה נגד ישראל".

בסיום הדיון סיכם יו"ר הועדה ח"כ מוטי יוגב: "ישנה השתלטות ערבית עוינת ובנייה בלתי חוקית על אדמות המדינה וסביב הכבישים לירושלים בחסות הרשות הפלסטינית ובסיוע ארגונים בינ"ל. ישנה גם אי אכיפה מצד מתאם הפעולות בשטחים והמנהל האזרחי, וכן אי מיצוי טיפול של הפרקליטות והמערכת המשפטית להסדרת ההתיישבות הערבית והבדואית ע"פ מדיניותה של ממשלת ישראל ולא של גורמים עוינים. זו תמונת המצב שהתגלתה לעיננו היום בוועדה".

יוגב ציין שלוש דרישות מהועדה לסיכום הדיון: "הועדה דורשת ממשלת ישראל ומשר הביטחון להסדיר את ההתיישבות הערבית פלסטינית בדואית, בשטחי יו"ש בכלל וב-E1 בפרט, בהתאם לחוק ולאינטרסים של ממשלת ישראל ולא בהתאם למדיניות גורמי חוץ עוינים.

הוועדה דורשת מהמנהל האזרחי ורשויות החוק לאכוף את עבירות הבנייה וההשתלטות על קרקעות המדינה בסדר עדיפות סביב הכבישים הראשיים, סביב ההתיישבות היהודית ובשטח E1 האסטרטגי לבירת ישראל.

הועדה דורשת ממשרד החוץ וכן מהממונים על הארגונים הבינ"ל במתאם הפעולות בשטחים ובמנהל האזרחי, לאכוף את ההתנהלות הפרועה ללא חוק של ארגונים בינ"ל הפועלים בסיוע לגורמים העוינים לישראל".