בוקר של שלג בבית אל
בוקר של שלג בבית אלשלמה פיוטרקובסקי

בעקבות דבריו הקשים של כתב ערוץ 7, בני טוקר, ביומן החדשות אתמול (שני) על המציאות הבלתי אפשרית בה נותרה משפחתו בישובו הגיעו אל מערכת הערוץ תגובות מגוונות.

לצד המביעים אהדה לדבריו של טוקר היו שביקשו לספר סיפור אחר לחלוטין. אחד שכזה הוא מנחם בקוש תושב עדי עד שבגוש ישובי שילה.

בקוש מספר על ההתמודדות ראויה של תושבי הישובים הצעירים בגוש שילה עם הקושי שנגרם מהשלג. את הדברים אומר בקוש כשעתיים בלבד לאחר שהבוקר (שלישי) חובר הישוב עדי עד לגנרטור שמעניק להם חיבור מסוים לחשמל.

בישובו של בקוש כשלושים וחמש משפחות. משפחות שמוגדרות כ"משפחות בסיכון", כלומר משפחות עם תינוקות, נשים בהריון וכיוצא באלה העבירו בהזדמנות ראשונה למקומות אחרים ואילו שאר המשפחות נותרו בישוב. בקוש מציין כי מכיוון שמדובר במשפחות צעירות מדובר בכשלושים אחוזים מתושבי הישוב, ואולם על מנת להעבירן מהישוב "היה צריך לאיים עליהם בניתוק מחשמל...", הוא אומר בבדיחות.

"הסופה תפסה אותנו בהפתעה. חשבנו שאלו יהיו יומיים ללא לימודים, עם בובות שלג וזהו, אבל הסופה שמה אותנו במצור וכך את כל הישובים הצעירים", הוא מספר. כשבקוש מדבר על מצור כוונתו גם למצור תקשורתי ולמעט מכשיר קשר צבאי המוחזק על ידי רכז הביטחון של ארבעת הישובים, לא היה לתושבים כל תקשורת סלולארית או אחרת עם העולם החיצון.

"יצאנו בצוותים ועברנו בישובים כדי ליידע שהעניין בשליטה. ערכנו מיפוי של המשפחות עם הילדים הקטנים, עם תינוקות והמקומות שבהם יש חיילים שהגיעו לאבטחה כאן ולא נערכו עם ביגוד חם", הוא אומר ומציין כי כשהגיעו אנשי הישוב אל החיילים, היה נראה שהם סברו שננטשו וניתק עימם הקשר אך התושבים העניקו להם ביגוד חם וציוד מחמם.

"בישלנו וחיממנו בגז", מספר בקוש ומוסיף כי גם הגז נגמר בשלב כלשהו ובסיוע מועצת בנימין הועברו בקבוקי מים על ידי נגמ"ש שהוקצה לכך על ידי הצבא. הכוחות והצוותים הגיעו לישובים והעבירו את הציוד ואולם "מעבר לכך היינו עסוקים כל היום בבניית בובות שלג יפות. החלקנו. חכינו לזה. מאוד נהנינו. קיבלנו את שווייץ והאלפים כאן. קצת חופש מהחיים", הוא אומר ומוסיף "בלילות דאגנו לכך שכולם יעברו את הלילה, אבל זה באחריות הצוותים והרבש"ץ. כל השאר נהנו וממשיכים להינות מכל רגע".

בקוש אמנם מדגיש את הנימה האופטימית שבדבריו ובכל זאת כשהוא נשאל על רגעי חשש הוא מזכיר רגע קשה אחד כאשר הישוב אחיה הסמוך ליישובו מצא את עצמו נצור לחלוטין בעוד שתיים מהנשים שבו עברו את תאריך הלידה שלהן. הוא עצמו בוסס בשלג במשך חצי שעה כשעלה רגלית לאחיה להודיע ולהרגיע שהכול בשליטה. שם גילה את החיילים הלחוצים ומוטרדים מכך שאולי שכחו אותם. "באנו להראות להם שלא שכחנו אותם. אנחנו כאן איתם ודואגים להם לכל מה שהם צריכים".

"היו רגעים מלחיצים ומפחידים. משפחות ממש קפאו מקור אבל בסוף שרדנו את הכול. גם החורף לא יכול עלינו", חותם בקוש.