ירושלים
ירושליםצילום: פלאש 90

מליאת הכנסת דחתה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק איסור קיום משא ומתן על ירושלים אלא ברוב של 80 חברי הכנסת של ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה).

12 ח"כים תמכו בהצעה ו-51 התנגדו לה. ח"כ אחד נמנע ושני ח"כים נכחו ולא השתתפו בהצבעה. היחיד מהקואליציה שהצביע בעד הוא ח"כ משה פייגלין (ישראל -ביתנו).

נעדרו בהצבעה, חברי הכנסת מהסיעות הבית היהודי והליכוד-ביתנו.

לפני כחודשיים, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את הצעת החוק של ח"כ ליצמן. אז הודיעה שרת המשפטים ציפי לבני כי בכוונתה לערער על ההחלטה.

הצעת החוק שנדחתה, נועדה לקבוע כי משא ומתן או דיון על חלוקת ירושלים או מסירת חלקים ממנה, עם גורם זר, יתקיימו לאחר אישור הכנסת ברוב של 80 חברי כנסת. קיום משא ומתן או דיון ללא אישור כאמור, לא יחייב את המדינה או רשות מקומית.

בדברי ההסבר להצעה, נכתב כי "ירושלים עיר שחוברה לה יחדיו, לא תיחלק ולא ימסרו חלקיה לאף אחד. קדושתה של ירושלים לא ניתנת לזרים.

הצעת חוק זו מונעת את האפשרות שבכל שלב של הליך מדיני כל שהוא, לא יהיה ולו אף לא דיון על מעמדה של העיר ירושלים משוש עיניה של העם בישראל.

כיוון שהיו מקרים שבהם החלו דיבורים על מסירת חלקים כאלו ואחרים מהעיר, יש לחוקק חוק שלא ייתן אפילו את האפשרות להעלות אופציה זו כתחילתו של משא ומתן.

הוגשו בכנסת זו ובכנסות הקודמות מספר חוקים דומים ברעיון האוסרים על משא ומתן על חלוקת ירושלים. אולם עקב החשש שבקונסטלציה כזו או אחרת, ניתן כן לגייס את הרוב שייתן את היכולת לממש את החשש שידונו בחלוקת ירושלים, באה הצעת חוק זו שמחייבת רוב של 80 חברי הכנסת שאי אפשר להשיגו בנקל, מה שישמור על ירושלים מאוחדת ונצחית עדי יבוא גואל במהרה".

ח"כ ליצמן אמר כי רה"מ יתחייב שלא ינהל מו"מ על ירושלים. עוד אמר כי הצעת החוק שלו מיועדת למנוע מו"מ על ירושלים אלא אם כן תהיה הסכמה של למעלה מ- 80 חברי הכנסת. ח"כ ליצמן אמר כי הוא משוכנע שרה"מ לא ינהל מו"מ על ירושלים והוא בטו שהבית היהודי יתמוך בהצעת החוק שלו.

שרת המשפטים, ח"כ ציפי לבני, אמרה כי הממשלה מתנגדת להצעת החוק. עוד אמרה כי "הסיפור של החוק הזה הוא ניסיון ציני לעשות שימוש במקום החשוב לכל יהודי בעולם על מנת להביך את הקואליציה" וכי היא מסוכנת לירושלים. "ירושלים אינה רק הבירה והקשר אליו אינו רק דתי והמונופול על הזיקה עליו אינו נתון בידי אף מפלגה", אמרה השרה לבני. היא אמרה כי אם הצעת החוק תעבור יהיה צורך להפסיק את המו"מ המדיני. היא הסכימה עם ח"כ גפני שהקואליציה אינה פשוטה. עם זאת אמרה כי אזרחי מדינת ישראל מעדיפים ממשלה חזקה שלא תהפוך את מדינת ישראל למבודדת. "רוב אזרחי ישראל רוצים מדינה שמנהלת מו"מ", אמרה.