שדה מוקשים
שדה מוקשיםדובר צה"ל

אלפי מטיילים צפויים לפקוד את רמת הגולן עם שוך הסערה, בין אם בשביל סיור רגלי באזור, או כדי לקפוץ לגיחת סקי קצרה בחרמון.

מפקד פלגת שדות המוקשים בעוצבת געש, סגן רועי גוטמן, הסביר לאתר צה"ל כיצד אמורים המטיילים להימנע מכניסה לשדות המוקשים, הפזורים ברחבי הרמה. המקומות בהם כדאי להגביר ערנות כוללים את אביטל, חזקה, אסניה, אכריה, עין מוקש, הר ברון וחרמונית.

"צריכים להיות ערניים לסכנה. אפילו כשהולכים במסלולים מסומנים, יש סיכוי שבתוך צעד אחד אנשים ימצאו את עצמם בשדה מוקשים", אמר סגן גוטמן. "כל שדות המוקשים מגודרים בעזרת תיל ומסומנים בשלטים צהובים, שעליהם אזהרה בשלוש שפות, ואף משולש אדום", ציין.

מפקד פלגת שדות המוקשים הנחה את מי שייבחר לטייל בקרבה לגדר בגבולות לשמור מרחק של עשרה מטרים לפחות. "הרבה לא יודעים זאת, אבל לעיתים בגלל חזירי הבר או בגלל סחף של הקרקע, המוקשים עלולים לעבור את הגדר", הסביר סגן גוטמן. הנחיית בטיחות נוספת היא להקפיד לערוך סיורים רק למרגלות התלים ולא בפסגות, משום שברוב התלים ממוקמת טבעת מוקשים במעלה הגבעה, בגובה של כעשרה מטרים או יותר.

סגן גוטמן הסביר כי הסערה מגבירה את הסכנה - הן בכמות המטיילים ברמה, והן בקשיים שהיא מביאה לשטח. "בחלק מהמקומות כיסה השלג את הגדר, אבל דאגנו להציב מראש שלטים בגובה כפול, שניתן לראות גם אחרי הסופה", הסביר לאתר צה"ל.

פיצוץ מוקשים מבוקר

בצה"ל מפצירים במטיילים להישמע להוראות, וזאת על מנת למנוע אסון. אולם אם כבר מצאתם עצמכם בתוך שדה מוקשים, קיים רצף פעולות שעשוי להוציא אתכם משם בבטחה. "דבר ראשון, קיפאו במקום. אל תורידו ציוד לקרקע, והזעיקו מייד צוות חילוץ. אזרחים יתקשרו למשטרה, וחיילים לחמ"ל העוצבה או למשטרה", הדגיש סגן גוטמן.

כיצד תזהו שנקלעתם לאזור מסוכן? "ישנם סימנים מעידים. מוקש נראה לרוב כאובייקט פלסטיק בצבע חום, בצורת תיבה או כדור קטן מכדורגל", תיאר מפקד הפלגה. "כמובן שאם זיהיתם לידכם גדר ועליה שלט צהוב, מצדו ההפוך- כנראה שאתם בצד הלא נכון של שדה המוקשים, ועליכם להזעיק עזרה", סיכם.