נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר
נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישרפלאש90

החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר, פרופ' ירון זליכה, תקף בכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית בחריפות את מדיניות בנק ישראל בתחום הריבית.

לדבריו, בנק ישראל גרם לעיוות בשערי הריבית והוא אחראי לעלייה של 80% במחירי הדיור בשנים האחרונות.

לדברי זליכה, "אנשי בנק ישראל מוכרים לציבור בולשיט שמבייש את מקצוע הכלכלה. למרבה הצער, רמת העיתונות הכלכלית בישראל היא מתחת לכל ביקורת ולכן לא מעמתים את אנשי הבנק עם התחזיות שלהם בעבר, המדיניות והתוצאה שלה".

פרופ' זליכה נשא דברים בפני מאות מנהלי מפעלים ומזכירי קיבוצים שהשתתפו בכנס השנתי של איגוד התעשייה הקיבוצית במלון קיבוץ מעלה החמישה.

"עד שנת 2006 היחס ההפוך בין גובה הריבית ושערי החליפין נשמר, אולם באותה שנה הדברים החלו להשתנות בעוצמה רבה ולכן הורדת הריבית על ידי הנגיד לשעבר סטנלי פישר כבר לא עבדה ויצרה עיוות. היה לו קשה להודות בטעותו ולכן הוא המשיך לדבוק במדיניותו המוטעית", טוען זליכה.

לדבריו, "לנגיד בנק ישראל לשעבר היה אינטרס להעלות את מחיר המניות כי הן היו הבטוחות המרכזיות להלוואות של החברות הגדולות והטייקונים. הוא רצה למנוע מצב שבנק יפול במשמרת שלו והמחיר היה יציבות המחירים. חזיתי כבר אז שמדיניות בנק ישראל תגרום לעלייה של 50% במחיר הדירות וטעיתי כי המעטתי מדי".

"היעד של יציבות הבנקים הוא חשוב מאוד, אבל הדרך של הורדת המחיר היא לא היעילה ביותר להציל את הבנקים. במקסימום בנק אחד היה נקלע לקשיים ואפשר היה להציל אותו באמצעות הזרמת 1-2 מיליארד שקל מהחשב הכללי. המחיר של ניפוח מחירי הדירות הוא במאות מיליארדי שקלים. זהו נזק מטורף", קובע זליכה.

זליכה טוען עוד, כי "לפישר לקח שנתיים שלוש להבין שמחירי הדירות מתייקרים בגללו. במקום להודות בטעות הוא התחיל להקשות על המשכנתאות, אבל זה היה כמו כוסות רוח למת. אחרי ש-70-80 אלף זוגות תקועים עם משכנתאות ענק אם הוא היה נסוג זו היה קטסטרופה. לכן הוא החליט לברוח מהתפקיד בטענה שהוא "מיצה את עצמו".

"רכישת הדולרים גרמה לכך שההון של בנק ישראל שלילי בסדר גודל של עשרות מיליארדי שקלים. מי יחזיר את זה? המע"מ של אזרחי המדינה", מעריך זליכה, ומציין כי "בנק ישראל כבר לא יכול להעלות חזרה את הריבית כי בינתיים הבורסה התנפחה ומאות אלפי אנשים לקחו משכנתאות. אם יעלו את הריבית הבורסה תקרוס ומשקי הבית הצעירים יפלו. סטנלי פישר ניפח בישראל בועה כמו שעשה הנגיד האמריקאי לשעבר אלן גרינספן בארצות הברית והתוצאה היתה נפילה".