צו ביניים. השופט דנציגר
צו ביניים. השופט דנציגרפלאש 90

שופט בית המשפט העליון, יורם דנציגר, הוציא צו ביניים המקפיא את ביצועו של הצו שהוציא בית הדין הרבני בנתניה המחייב אם למול את בנה.

הצו, אשר ערעור שהוגש נגדו לבית הדין הרבני הגדול נדחה, קובע כי האם תשלם 500 שקלים על כל יום של עיכוב בעריכת הברית לתינוק.

הצו הוצא לבקשת האב, אשר בינו ובין האם מתנהלים הליכי גירושין בבית הדין הרבני, והאם שלא הצליחה לבטל את הצו בבית הדין עתרה נגדו לבג"ץ באמצעות יחידת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים.

בעתירה, אותה הגישה האם אתמול (רביעי), נטען כי זוהי הפעם הראשונה שבה קובע בית דין רבני כי מצויה בידיו סמכות להורות על ביצועה של ברית מילה וכי בית הדין הרבני חרג מסמכותו בעת שדן בבקשת האב לערוך ברית מילה לקטין.

עוד נטען בעתירה כי בית המשפט העליון, נמנע עד עתה מלקבוע כי סוגיית חינוך הילדים הינה סוגיה שניתן לכרוך בתביעת גירושין. לאור זאת, בודאי ש"סוגיית ברית המילה, על היבטיה הפיסיים והכירורגיים ועל תוצאותיה הבלתי הפיכות, אינה יכולה להיכרך בתביעת גירושין, הנידונה בבית דין רבני שעמדתו בסוגיה זו ידועה מראש, כפי שאכן באה לידי ביטוי בפסיקותיו נשוא עתירה זו".

כמו כן טוענת העותרת בעתירה כי בית הדין הרבני האזורי פעל בניגוד לכללי הצדק הטבעי, שכן נתן את ההחלטה באופן מפתיע, לאחר שהאב העלה את רצונו לערוך ברית מילה לראשונה, אגב דיון בסכסוך הגירושין, וזאת מבלי שנתנה לעותרת הזדמנות ראויה להתגונן בפני בקשתו של האב. לטענת העותרת, לא נערך בבתי הדין הרבניים דיון הולם ומעמיק בעניין טובת הילד וזכויותיו.