אבישי ברוורמן
אבישי ברוורמןצילום: פלאש 90

הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה וועדת הכספים, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לקידום התחרות בענף המזון.

בפתח הישיבה התייחס ח"כ ברוורמן להרשעת מנכ"ל שופרסל לשעבר, אפי רוזנהויז, בעבירות של ניסיון לעשות הסדר כובל.

"נפל דבר בישראל, הסיפורים של תיאום מחירים ולחץ על רשתות השיווק והספקים נראים היום פחות תיאורטיים או לקוחים מסיפורי אלף לילה ולילה, ויותר כמו תמונת מציאות. מטרתנו לדאוג לכך שעל המדפים יהיו כל המוצרים, ולמגר את התופעות של פגיעה בתחרות", אמר ברוורמן.

יו"ר ארגון הסוחרים, אברהם בירנבאום, אמר כי צריך למנוע מצב שבו ספק שיש לו מונופול במוצר מסוים נותן העדפה לרשתות השיווק הגדולות, על פני המכולות הקטנות. "צריך לחייב ספק שהוא מונופול למכור לכולם במחיר אחיד, בתנאי אשראי זהים ובלי אפליה באספקה, אחרת המצב ימשיך להיות כמו היום שבעלי המכולות קונים קוקה קולה ברשתות השיווק הגדולות כי זה יותר זול", אמר.

לדברים הצטרף גם יו"ר פורום מזון ומכולות, אלי שלום סתוי, שאמר כי ניתן בקלות לאפשר שוויון הזדמנויות גם לחנויות הקטנות.

הממונה על הרשות להגבלים עסקיים, פרופ' דיוויד גילה, אמר כי רוב הדברים עליהם דיבר בירנבאום כבר מופיעים בהצעת החוק. עם זאת, לדבריו, נושא איסור האפליה נמצא בחוק ההגבלים העסקיים ועסק שנפגע יכול לפנות לרשות.

כמו כן הזהיר הממונה מפני איסור על ספקים לתת הנחות כמות, מאחר שהדבר יכול להוביל את הספקים למכור במחיר גבוה לכולם. הוא הוסיף כי בעלי המכולות יכולים להתאגד, כשם שעשתה הרשת הרביעית, ולנסות להשיג תנאים יותר טובים מהספקים.

במהלך הדיון היום סיימה הוועדה לאשר את פרק ההגדרות בהצעת החוק, והדיון בהצעה יימשך בשבוע הבא.